Ombudsmanden afslutter telefonsag i Odense Kommune

Skrevet af admin

05/02/2016

Mest læste i dag

Odense Kommune skulle ikke udlevere borgmester Anker Boyes (S) telefonregning fra efteråret 2011. Det har ombudsmanden torsdag afgjort, og dermed er der sat punktum i sagen.

Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen, begrunder afgørelsen med, at det ikke er muligt at udskille borgmesterens tjenesteopkald fra de private. Oplysninger om private opkald er netop ikke omfattet af retten til aktindsigt.

- Odense Kommune har imidlertid peget på, at det i Anker Boyes sag vil være meget vanskeligt at udskille det ene fra det andet, og det har jeg her mere end fire år efter ikke grundlag for at underkende, siger ombudsmanden i en pressemeddelelse.

Sagen er tilbage fra 2014, hvor to journalister søgte aktindsigt i Anker Boyes telefonregning fra efteråret 2011.

Kommunen gav journalisterne indsigt i en regning fra perioden, hvor de kunne se størrelsen på forbruget. Men de kunne altså ikke få indsigt i den uddybende regning, som både indeholdt oplysninger om private og tjenestelige opkald.

Stadsdirektør i Odense Kommune, Stefan Birkebjerg Andersen, glæder sig over, at ombudsmanden har lagt vægt på beskyttelsen af privatlivets fred.

- Vi tager afgørelsen til efterretning, og hæfter os ved, at Ombudsmanden dermed er enig med os i, at beskyttelse af privatlivets fred er et væsentligt hensyn.

- Det glæder vi os over – både af hensyn til vores ansatte og vores politikere, siger han i en pressemeddelelse fra kommunen.

Anker Boye betalte efterfølgende selv den store telefonregning, der lød på 125.097 kroner. Det gjorde han efter TDC og Odense Kommune indgik et forlig om regningen, der i alt var på 250.195 kroner.

Den kæmpe telefonregning er fra oktober 2011, hvor borgmesteren havde opbygget den store regning i forbindelse med en ferierejse.

/ritzau/