Omstridt kunstsamlers søn vil sagsøge tyske medier

Den 81-årige tyske pensionist Cornelius Gurlitt har følt sig hængt ud på alverdens avisforsider, siden det i november sidste år kom frem, at han i årtier skjulte en yderst værdifuld samling af plyndrede kunstværker i sin lejlighed i München.

Gurlitt er søn af en kunsthandler, der handlede med malerier, som nazisterne havde stemplet som degenereret og plyndret fra dets jødiske ejermænd. Han vil nu sagsøge en række tyske medier, siger Gurlitts advokat, Hannes Hartung, til Süddeutsche Zeitung.

Kunstsamlingen, der indeholder flere end 1200 værker af kunstnere som Emil Nolde, Henri Matisse og Max Liebermann, menes at være over syv milliarder kroner værd.

Den er beslaglagt af de tyske myndigheder, der foreløbig har identificeret 458 af malerierne som plyndret af nazisterne.

Ifølge Hannes Hartung har den massive mediedækning været rigtig hårdt for gamle mand.

- Hans liv er vendt fuldstændig på hovedet, fordi hans personlige rettigheder er blevet krænket, siger advokaten.

- Hans grænser er blevet overskredet, og det vil vi gribe ind over for, tilføjer han.

Gurlitt er gentagne gange blevet citeret for, at han mener, at malerierne kom i farens besiddelse på lovlig vis og derfor nu tilhører ham.

- Frivilligt giver jeg ikke noget tilbage, skal han have sagt til nyhedsmagasinet Der Spiegel, hvilket advokaten mener er et fejlcitat.

Spiegel Online tilbageviser advokatens påstande og har torsdag offentliggjort en video af et interview med Gurlitt, hvor han direkte siger: "Det gør jeg ikke. Jeg giver intet tilbage frivilligt".

Onsdag antydede advokaten over for tyske medier, at hans klient er parat til at tilbagelevere flere af malerierne til de oprindelige ejermænds arvinger.

Over for Süddeutsche Zeitung uddyber han torsdag, at Gurlitt faktisk hele tiden har været indstillet på at forhandle med arvingerne, og at han ingenlunde havde til hensigt at skjule den værdifulde samling.

Imens har Den Jødiske Verdenskongres, WJC, torsdag kritiseret Tyskland for at have vendt det blinde øje til det faktum, at der rundt om på de tyske museer hænger mange malerier, som nazisterne stjal fra deres jødiske ofre før og under Anden Verdenskrig.

- Når der næsten 70 år efter naziregimets afslutning pludselig ud af ingenting kan dukke en samling som Gurlitts med hundreder af stjålne værker op, så er det blot et bevis på denne ligegyldighed, siger WJC-præsident Roland S. Lauder til nyhedsbureauet dpa.

/ritzau/dpa

Dagens Gossip

Dagens TV