Omstridt tv-station er igen i luften

Den statslige græske tv-kanal, der tidligere gik under navnet ERT, sender onsdag igen. Indtil videre kan de græske seere dog kun se et prøvebillede, hvor der står EDT, der står for "græsk offentlig fjernsyn."

Tv-kanalen EDT erstatter ERT, som den græske regering lukkede 11. juni, da lovgiverne hævdede, at stationen var "håbløst ineffektive" og kostede op mod 300 millioner euro årligt.

EDT er blevet tildelt den frekvens, som ERT tidligere brugte til at udsende sin programmer.

- Det er en overgangsfase. Snart vil der blive sendt programmer på den nye offentlige kanal, siger Pantelis Kapsis, der er viceminister og ansvarlig for offentligt tv i Grækenland.

Den græske regerings hensigt er at sende midlertidige programmer, indtil der er ansat nye medarbejdere til kanalen til efteråret.

Lukningen af ERT i juni kostede 2600 mennesker jobbet.

Grækenlands Højesteret afgjorde, at lukningen af ERT lå inden for den græske regerings beføjelser. Den sagde dog samtidig, at regeringen skulle forme en ny statslig tv-station så hurtigt så muligt.

De tidligere ansatte på ERT har afvist at acceptere afskedigelserne. De overtog stationens hovedkvarter nord for den græske hovedstad Athen og har siden 11. juni fortsat med at udsende programmer med assistance fra den europæiske tv-union (EBU).

/ritzau/AFP

Dagens Gossip

Dagens TV