Op mod 10.000 passagerer ramt af lufthavnsstrejke

Et antal passagerer svarende til indbyggertallet i en mindre dansk provinsby blev berørt af arbejdsnedlæggelsen, oplyser Københavns Lufthavn tirsdag.

»Vi vurderer, at 8.000-10.000 passagerer skulle rejse i de fire timer, som strejken varede,« siger Lea Sørensen Holm, der er kommunikationsrådgiver i Københavns Lufthavn.

Nogle fly ventede på, at passagererne kom igennem sikkerhedskontrollen, mens andre ikke kunne vente på, at kontrollen åbnede cirka klokken 10. Strejken forårsagede forsinkelser på mellem tre og 400 minutter.

Længste forsinkelse blev noteret hos Air Greenland, der ikke har så mange afgange og dermed måtte vente på, at passagererne kom igennem sikkerhedskontrollen.

Sikkerhedspersonalet nedlagde arbejdet klokken seks på grund af utilfredshed med den nyeste vagtplan, der trådte i kraft 1. september. Dermed stoppede rullebåndende, scannerne blev slukket, og jerngitteret til afgangsterminalen gled ned.

Lukningen af sikkerhedskontrollen skabte så lange køer, at Københavns Lufthavn på et tidspunkt rådede passagerer til at forlade køen og de passagerer, der endnu ikke var mødt op, til at blive væk.

Flyselskaberne hjalp efterfølgende de strejkeramte passagerer med ombookninger, men refunderer ikke pengene, hvis kunden ikke længere kan bruge rejsen til noget, da en strejke betegnes som force majeure, hvilket fritager selskaberne for at give penge tilbage.

Lufthavnsledelsen er ifølge Lea Sørensen Holm nu gået i dialog med sikkerhedspersonalet for at undgå et lignende scenarie.

Dagens Gossip

Dagens TV