Opgør med klasselæreren

Partierne bag den nye aftale om folkeskolen - regeringen, Venstre og Dansk Folkeparti - lægger op til, at den klassiske klasselærerfunktion afskaffes.

I fremtiden skal det være muligt for flere lærere og pædagoger at deles om opgaven.

Partierne skriver i aftalen, at »skolerne skal have frihed til at fastsætte, hvordan organisationen og ansvaret er placeret for løsningen af opgaven som klasselærer.«

Det bekymrer og undrer to af landets førende folkeskoleeksperter.

»Det er meget vigtigt, at vi har klasselærerfunktionen, hvor en lærer har ansvaret for at holde øje med elevernes udvikling og deres relationer til hinanden. At dele dette ansvar ud på flere personer er en rigtig dårlig ide,« siger Niels Egelund, der er professor og centerleder ved Aarhus Universitet.

Det kan give både elever og lærere store udfordringer, hvis flere forskellige lærere og pædagoger varetager klasselærerrollen, mener Andreas Rasch-Christensen, der er forsknings- og udviklingschef ved VIA University College.

»Mange elever efterlyser, at man har faste strukturer og faste klasser, så man eksempelvis ved, hvem man skal holde fødselsdag sammen med. Samtidig har noget af det gode ved klasselærerfunktionen været, at forældrene klart og tydeligt har vidst, hvem de skulle kontakte. Det mister man muligvis nu, når flere skal deles om opgaven,« siger Andreas Rasch-Christensen.

Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, er heller ikke glad for ideen.

»Noget af det vi bliver rost mest for rundt omkring i verden, er klasselærerbegrebet. Det forsøger mange lande at efterligne. Vi ved, at en velfungerende klasse har en utrolig stor betydning for elevernes udvikling og velbefindende i skolen. Derfor irriterer det mig virkelig, at man nu igen underminerer noget, der er velfungerende i den danske folkeskole,« siger Anders Bondo Christensen.

Dagens Gossip