Oslo vil skrotte fejlbefængte sporvogne fra Ansaldobreda

Skrot de italienske sporvogne og køb nogle nye.

Det er fagbladet Ingeniøren, der har kigget i rapporten, som er udarbejdet af det kollektive trafikselskab i den norske hovedstad, Ruter. Rapporten afslører angiveligt, at problemerne med de såkaldte SL95-vogne, som Ruter har 32 af, er så store, at det ikke giver mening at fortsætte driften - og det til trods for, at vognene officielt stadig har 20 års restlevetid tilbage.

»Vedligeholdelsesomkostningerne ved SL95-vognene er sandsynligvis de højeste i hele Europa og ligger langt over selv meget ældre letbanemateriel. Hver eneste kørte vognkilometer koster Oslo 47 kroner i vedligeholdelsesomkostninger,« lyder nogle af de dystre ord i rapporten ifølge Ingeniøren med tilføjelsen:

»Det er fire gange højere end gennemsnittet i Europa og vil fortsætte med at øge, hvis man vælger at holde fast i SL95-materiellet.«

Ansaldobreda-sporvognene har været ude af drift i april og maj, og der har i stedet været sat busser ind på de ruter, hvor de kørte. Rapporten fastslår, at der er rustskader i vitale karosseridele og fugtproblemer i elektronikken. Derudover påpeger den, at sporvognene er meget dårlige til at tackle kulde: De kan ikke køre, hvis det er koldere end ti frostgrader.

Byen har heldigvis 40 andre sporvogne, der er ældre og produceret i henholdsvis Tyskland og Norge. De virker stadig, men rapporten anbefaler at skifte dem ved samme lejlighed - og i den forbindelse sørge for at købe en hyldevare hos en anerkendt producent næste gang.

Det råd er det samme, som danske DSB har fået i forbindelse med skandalen om IC4-togene, der kun delvist er kommet i drift. Lige som i Oslo er det Ansaldobreda, der har leveret de tog, der var udset til at afløse IC3-togene - hvilket dog aldrig er kommet til at ske.

Togene i den københavnske metro er også italienske, men ikke direkte leveret af Ansaldobreda. Det er i stedet virksomheden Ansaldo STS, der står bag metrotogene. Begge selskaber er en del af industri-konglomeratet Finmeccanica og arbejder sammen. De førerløse tog i den københavnske undergrund har dog været forskånet for større driftsproblemer.

Prisen på en hel udskiftning af Oslos sporvogne menes at løbe op i 2,3 milliarder kroner. Dem forsøger politikerne i den norske hovedstad nu at finde, skriver Ingeniøren.

 

 

 

 

Top partnere


Lån penge
Find det bedste lån til dig, der lige står og mangler penge her og nu til en rejse eller en ny computer.


Vejle24
Vejles nye netavis med seneste nyt fra Vejle og omegn.
 

Dagens Gossip