Otte kurdiske mænd frifindes for at støtte terror

Otte af 10 tiltalte kurdiske mænd frifindes i en stor nævningesag om millionstøtte til terrorisme. To mænd findes skyldige af Østre Landsret.

Sagen drejer sig om indsamling af millioner af kroner til Kurdistans Arbejderparti, PKK. Anklagemyndigheden havde påstået, at der blev kanaliseret i alt 140 millioner kroner til bevægelsen.

Kun to findes skyldige. Den ene skal have indsamlet 4,5 millioner kroner, mens den anden gøres ansvarlig for 29 millioner kroner.

Det fremgår af den kendelse, som Østre Landsret har afsagt onsdag formiddag.

Dermed sættes der punktum for en næsten fire år lang proces. Politiet slog til med anholdelser i september 2012.

Men anklagemyndigheden led nederlag i oktober 2014, da Københavns Byret skulle vurdere, om de tiltalte var skyldige. Samtlige blev dengang frifundet.

Og i Østre Landsret er det altså kun lykkedes at løfte beviset mod to mænd.

Den ene er den ældste - en lille 75-årig mand, der kaldes onkel Hassan.

Han har været på besøg i en PKK-lejr i det nordlige Irak, og hjemme hos manden har politiet fundet dokumenter, der beviser en nær forbindelse til bevægelsen, som står opført på flere internationale terrorlister.

Aflytninger har afsløret, at den 75-årige fungerede som indpisker, når det gjaldt om at skrabe penge sammen.

Den anden dømte er en 48-årig vognmand, der bor i Sverige. Landsretten lægger blandt andet vægt på, at han har mødtes med PKK-ledere. Beløbet for hans vedkommende er 29 millioner kroner.

Pengene gik til den kurdiske tv-station Roj TV. Landsretten konkluderer, at det er "overvejende betænkeligt" at anse det for bevist, at de otte frifundne var klar over, at tv-stationen faktisk var identisk med PKK.

At der kan sættes lighedstegn Roj TV og PKK blev først helt klart for alle i forbindelse med en sag mod tv-stationen i 2012.

Straffen til de to dømte fastsættes i den kommende uge.

Processen har været særdeles omfattende. I byretten var der 69 retsmøder. I landsretten er onsdagens retsmøde det 63. i rækken.

/ritzau/

Dagens Gossip