Over 85 procent anmelder rotter elektronisk

Borgerne i Kolding er flittige til at give kommunen besked om, at de har fået rotter. I dag kommer 85 procent af alle anmeldelser digitalt. Dermed bruger borgerne i stigende grad internettet til anmeldelser om rotter.

Den digitale løsning blev introduceret i 2010:

- Vi er stolte over, at vi så hurtigt har fået borgerne med på at foretage anmeldelse af rotter digitalt, siger sekretariatsleder Dorte Glerup fra By- og Udviklingsforvaltningen.

I gennemsnit bliver der hvert år anmeldt rotter 2.500 gange i Kolding Kommune. Tidligere foregik det telefonisk. Det krævede en del arbejdstimer, når medarbejderne skulle tage imod anmeldelserne, sende indberetningen videre til rottefængeren for til sidst arkivere sagen.

- Når borgeren i dag bruger den digitale løsning, sendes henvendelsen direkte til rottefængerens bil uden mellemled. Det sparer arbejdstid hos os, og det speeder processen op. Rottefængeren kan bedre planlægge sine ruter og prioritere opgaverne, så f.eks. borgerne med rotter inde i huset kan få ekstra hurtig hjælp, forklarer Dorte Glerup.

I det første år efter introduktionen af den nye løsning blev 63,5 procent af anmeldelserne foretaget digitalt. Sidste år var andelen 81 procent, og i det første halvår af 2013 er 85,4 procent af indberetningerne sket elektronisk.

Dagens Gossip