Overblik: Forskellen på de nye og de gamle kostråd

Forrige gang, der kom nye kostråd fra Sundhedsstyrelsen, var i 2005, og ifølge chefdiætist hos Slankedoktor.dk, Lisa Bolting, er det ikke, fordi der er de store forskelle på de tidligere råd, og de nye som netop er udkommet.

Men hvis du gerne vil ændre lidt på dine vaner i henhold til anbefalingerne, så skal du groft sagt bare spise et par ekstra rugbrødsmadder med fiskepålæg om ugen, siger hun.

Kostrådene anno 2013 ser sådan ud:

  • spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  • spis frugt og mange grøntsager
  • spis mere fisk – 350 g
  • vælg fuldkorn – 75 g om dagen
  • vælg magert kød og kødpålæg
  • vælg magre mejeriprodukter
  • spis mindre mættet fedt
  • spis mad med mindre salt
  • spis mad med mindre sukker
  • drik vand

De første danske kostråd kom i 1930 – og de lever endnu. Se mere på Slankedoktor.dk

Mens kostrådene fra 2005 lød som følgende:

  • Spis frugt og grønt – 6 om dagen
  • Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
  • Spis kartofler, ris eller pasta og fuldkornsbrød hver dag
  • Spar på sukker især fra sodavand, slik og kage
  • Spar på fedtet især fra mejeriprodukter og kød
  • Spis varieret og bevar normalvægten
  • Sluk tørsten i vand
  • Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen

- De nye kostråd fokuserer lidt mere på kalorier, siger Lisa Bolting og fortsætter:

- Fx er det præciseret, at man ikke må spise for meget, altså ikke mere end man forbruger, og man skal være fysisk aktiv. At bevæge sig er ikke kun for vægten, men også for sundhed generelt, siger hun.

Sådan gør du plads til kage i en sund livsstil. Se hvordan på Slankedoktor.dk

Mere rugbrød, mindre pasta

Ifølge de nye kostråd skal du også spise mere fisk. Ligesom man har nedtonet pasta, ris og kartofler frem for mere rugbrød.

Fiske- og rugbrødsrådet kan du ifølge chefdiætisten kombinere, hvis du vælger en rugbrødsmad med fiskepålæg.

Spis af de sunde fedtsyrer

Tidligere skulle vi generelt spare på fedtet, men i de nye kostråd er det præciseret, at det er den mættede fedt, vi skal holde igen med.

- Det får os i retningen af, at vi særligt skal spise af de gode fedtsyrer, siger Lisa Bolting og forklarer videre, at vi nu også bliver rådet til at holde igen med salt, som i de seneste år gennem forskning har vist sig at kunne have en større negativ indflydelse på helbredet end tidligere antaget.

Lisbeth Madsen, NewsDesk, Aller Media

Dagens Gossip