OVERBLIK: Konflikten mellem flypersonalet og Ryanair

Skrevet af admin

14/07/2015
Siden begyndelsen af 2015 har Flybranchens Personale Union (FPU) og Serviceforbundet, der er en del af LO, ønsket at få en overenskomst på plads med Ryanair for medarbejderne i flyselskabets nye base i Københavns Lufthavn.Men Ryanair vil ikke forhandle med fagbevægelsen, og det irske luftfartsselskab lukker derfor sine baser i København og Billund for at undgå fagbevægelsens lovlige blokader.* 7. januar: FPU/Serviceforbundet meddeler til Ryanair, at det ønsker en dansk overenskomst for de medarbejdere, der skal arbejde i Ryanairs nye base i København. Ryanair afviser ønsket.* 3. februar: FPU/Serviceforbundet varsler en konflikt over for Ryanair. Ryanair anerkender ikke, at det er lovligt.* 3. februar: LO anmoder på vegne af FPU/Serviceforbundet om, at Arbejdsretten anerkender konflikten som værende lovlig.* 6. marts: HK/Privat og en række LO-forbund, hvis medlemmer blandt andet står for billetkontrol og check-in af bagage i lufthavnen, udsender første varsel om en sympatikonflikt.* 16. marts: HK/Privat og en række LO-forbund afsender andet og sidste varsel om en sympatikonflikt.* 18. marts: Første Ryanair-fly fra København forsinkes tre timer, fordi omkring 50 lufthavnsansatte står omkring flyet, der derfor ikke kan tanke brændstof og komme af sted. Ryanair indbringer efterfølgende flere fagforbund for Arbejdsretten.* 26. marts: Ryanair åbner officielt base i København. Samtidig meddeler Arbejdsretten, at der arbejdes videre med sagen, og den vil blive behandlet næste gang 12. maj.* 1. juli: Arbejdsretten fastslår, at Serviceforbundet lovligt kan varsle og iværksætte en konflikt til støtte for kravet om en overenskomst for piloter og besætningsmedlemmer på Ryanairs baser i København.* 2. juli: LO meddeler, at man vil indlede konflikt mod Ryanair i Københavns Lufthavn fra den 18. juli. * 3. juli: Ryanair meddeler, at man lukker basen i København 14. juli og flytter det tilhørende fly til Kaunas i Litauen.* 7. juli: Ryanair meddeler, at man er parat til at beholde basen i København, hvis konfliktvarslet trækkes tilbage.* 8. juli: Efter et kort møde mellem Ryanair og Serviceforbundet står det klart, at selskabet ikke vil forhandle overenskomst, og at fagbevægelsen ikke vil droppe sit konfliktvarsel.* 10. juli. Ryanair kræver i en åben mail til den danske fagbevægelse fredag aften, at fagbevægelsen senest onsdag 15. juli klokken 17 underskriver, at den ikke indleder sympatikonflikt i København som varslet. Fagbevægelsen afviser kravet.* 14. juli: Ryanair meddeler, at man højst sandsynligt lukker sin base i Billund fredag 17. juli, hvis ikke fagbevægelsen dropper sin blokade, der kan indledes 18. juli.Kilde: Check-in, Lo, Ryanair, m.fl.Kilde: LO

Dagens topnyheder

Siden begyndelsen af 2015 har Flybranchens Personale Union (FPU) og Serviceforbundet, der er en del af LO, ønsket at få en overenskomst på plads med Ryanair for medarbejderne i flyselskabets nye base i Københavns Lufthavn.

Men Ryanair vil ikke forhandle med fagbevægelsen, og det irske luftfartsselskab lukker derfor sine baser i København og Billund for at undgå fagbevægelsens lovlige blokader.

* 7. januar: FPU/Serviceforbundet meddeler til Ryanair, at det ønsker en dansk overenskomst for de medarbejdere, der skal arbejde i Ryanairs nye base i København. Ryanair afviser ønsket.

* 3. februar: FPU/Serviceforbundet varsler en konflikt over for Ryanair. Ryanair anerkender ikke, at det er lovligt.

* 3. februar: LO anmoder på vegne af FPU/Serviceforbundet om, at Arbejdsretten anerkender konflikten som værende lovlig.

* 6. marts: HK/Privat og en række LO-forbund, hvis medlemmer blandt andet står for billetkontrol og check-in af bagage i lufthavnen, udsender første varsel om en sympatikonflikt.

* 16. marts: HK/Privat og en række LO-forbund afsender andet og sidste varsel om en sympatikonflikt.

* 18. marts: Første Ryanair-fly fra København forsinkes tre timer, fordi omkring 50 lufthavnsansatte står omkring flyet, der derfor ikke kan tanke brændstof og komme af sted. Ryanair indbringer efterfølgende flere fagforbund for Arbejdsretten.

* 26. marts: Ryanair åbner officielt base i København. Samtidig meddeler Arbejdsretten, at der arbejdes videre med sagen, og den vil blive behandlet næste gang 12. maj.

* 1. juli: Arbejdsretten fastslår, at Serviceforbundet lovligt kan varsle og iværksætte en konflikt til støtte for kravet om en overenskomst for piloter og besætningsmedlemmer på Ryanairs baser i København.

* 2. juli: LO meddeler, at man vil indlede konflikt mod Ryanair i Københavns Lufthavn fra den 18. juli.

* 3. juli: Ryanair meddeler, at man lukker basen i København 14. juli og flytter det tilhørende fly til Kaunas i Litauen.

* 7. juli: Ryanair meddeler, at man er parat til at beholde basen i København, hvis konfliktvarslet trækkes tilbage.

* 8. juli: Efter et kort møde mellem Ryanair og Serviceforbundet står det klart, at selskabet ikke vil forhandle overenskomst, og at fagbevægelsen ikke vil droppe sit konfliktvarsel.

* 10. juli. Ryanair kræver i en åben mail til den danske fagbevægelse fredag aften, at fagbevægelsen senest onsdag 15. juli klokken 17 underskriver, at den ikke indleder sympatikonflikt i København som varslet. Fagbevægelsen afviser kravet.

* 14. juli: Ryanair meddeler, at man højst sandsynligt lukker sin base i Billund fredag 17. juli, hvis ikke fagbevægelsen dropper sin blokade, der kan indledes 18. juli.

Kilde: Check-in, Lo, Ryanair, m.fl.

Kilde: LO