Overenskomstaftale stadig i krisens tegn

Arbejdsgiverne i Dansk Industri og lønmodtagerne i fagforbundene under CO-industri har slået de sidste søm i en ny treårig overenskomst for 240.000 ansatte på det private arbejdsmarked.

Resultatet er nået efter 24 timers uafbrudte forhandlinger i Dansk Industris Hus på Rådhuspladsen i København. Arbejdsgiverne i Dansk Industri har lagt vægt på, at få genoprettet virksomhedernes konkurrenceevne.

- Hver femte arbejdsplads i industrien er forsvundet under krisen, og med denne overenskomst kan vi tage et vigtigt skridt mod at genoprette danske virksomheders konkurrenceevne, så vi kan vinde de ordrer i udlandet, der giver vækst og arbejdspladser herhjemme, siger DI's administrerende direktør, Karsten Dybvad.

DI-direktøren erklærer sig tilfreds med aftalen, det samme gør hans modpart, formanden for CO-industri, Claus Jensen. Han føler sig rimelig sikker på, at medlemmerne vil stemme ja til resultatet.

Spørgsmål: Kan man fortænke lønmodtagerne i industrien, at de efter fire magre år nu ser frem til at få noget i lønningsposen?

- Nej, det kan man ikke, og de dygtige tillidsrepræsentanter skal nok får forhandlet aftaler på plads i de enkelte virksomheder, hvor lønforhandlingerne foregår. Men det resultat vi har forhandlet på plads, vil jeg anbefale medlemmerne at stemme ja.

- Der er fortsat krisebevidsthed hos de ansatte i industrien, og det er vigtigt for dem, at beholde jobbet. Vi har i denne aftale fået forbedringer i gennem på en række vigtige områder. Eksempelvis at reallønnen sikres, højere pensionsbidrag, bedre uddannelse og forældreorlov, svarer Claus Jensen.

I industrien forhandles lønnen decentralt på de godt 6000 virksomheder, som overenskomsten omfatter.

På grund af krisen har industriens lønmodtagere i de seneste fire år haft en mager overenskomst. Det er ifølge professor og arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen ikke set siden krisen i 1930'erne.

De største fagforbund under CO-industri er Dansk Metal, 3F og HK/Privat.

Resultatet på industriens område udstikker kursen for overenskomstforhandlingerne på transport-området samt bygge og anlæg.

Det ventes, at de nye overenskomster samles i en slags bunkebryllup og sendes ud til urafstemning til cirka 600.000 ansatte i den private sektor på et tidspunkt mellem 1. marts og slutningen af april.

/ritzau/

Dagens Gossip