Oversigt: Hvordan kan et afsporet godstog køre syv kilometer?

Skrevet af Holger Madsen

04/12/2012

Mest læste i dag

Banedanmark arbejder på højtryk for at udbedre skaderne efter den stor etogafsporing i Sønderjylland i torsdag.

Her kørte et godstog næsten syv kilometer på strækningen mellem Farris og Sommersted - med tre af vognene ved siden af skinnerne.

Afsporingen har medført omfattende skader på den knap syv kilometer lange strækning, og 11.000 sveller skal nu skiftes.

Det er Banedanmark allerede i gang med, og senere i dag melder man en prognose ud for hvornår der atter kan køre tog på strækningen.

Status lige nu er, at der er fire hold i gang med at skifte de mange sveller.

To hold er begyndt midt på strækningen, mens der samtidig er hold i gang for hver ende i henholdsvis Farris og Vojens. På den måde æder man sig hurtigt igennem strækningen.

Men først senere i dag kan Banedanmark altså oplyse hvornår man er færdig med at udskifte de 11.000 sveller.

Det er endnu heller ikke opgjort hvad togafsporingen kommer til at koste eller hvem der skal betale, men Havarikommossionen er ved at undersøge omstændighederne. En billig omgang bliver det dog ikke.

Og så det store spørgsmål: Hvordan kunne man køre syv kilometer med tre afsporede godsvogne uden at opdage det?

Og ja, det er et godt spørgsmål. Her på dagens.dk har vi spurgt forskellige folk i branchen, men ingen har det præcise svar. Og så er der måske alligevel et nogenlunde svar.

Forklaringen er nemlig formentlig den, at godstogsføreren simpelthen ikke har bemærket afsporingen. Sådan et godstog er flere hundrede meter langt, og det larmer meget mere end det vi kender fra de almindelige IC3-tog.

Derfor er det sandsynligt, at føreren ikke har hørt at de tre godsvogne hoppede af skinnerne.

Der er endnu ikke nogte bud på hvad det var, der præcist forårsagede afsporingen.

Men faktum er, at godstoget fortsatte de næsten syv kilometer, hvor tre vogne altså kørte på svellerne, og det har totalskadet svellerne. Derfor skal de alle udskiftes.

Og for at gøre det endnu mere besværligt, så kan Banedanmark på grund af de ødelagte sveller ikke bruge den normale maskine til udskiftning af svellerne. I stedet foregår det mere manuelt med mindre arbejdsmaskiner.

Arbejdet er dog altså i gang på fuld kraft i 12 timers skift, så det skrider relativt hurtigt frem.

Ved du noget om sagen - så del din viden med os andre her i debatten: