Pædagoger: Flot blåstempling af institutioner

Den lille Villads, der går i vuggestue og børnehave, bliver klogere, end den Villads, der bliver passet i hjemmet.

Det viser en ny undersøgelse, hvor 125.000 danske børn født mellem 1987 og 1992 har medvirket.

Resultatet glæder formand for pædagogernes fagforening, BUPL, Henning Pedersen.

- Det tyder jo på, at det andre udenlandske undersøgelser har sagt, bliver bekræftet: At gode institutioner af høj kvalitet faktisk er til gavn for børns udvikling. At de klarer sig bedre sent i livet, når de har gået i en god daginstitution, siger han til Newspaq.

Men alt er ikke lyserødt. For der mangler politisk handling for at tilbuddene til børnene bliver kvalitetssikret i dagens Danmark.

- Det må være et argument, som man politisk må lægge vægt på i stedet for rent at betragte det som en pasningsordning, som man har gjort de senere år, lyder det fra Henning Pedersen.

- Det må få den konsekvens, at man stopper de nedskæringer, vi har set, og satser på at få institutionerne givet tilstrækkeligt med uddannet personale, som netop kan være med til at give børnene den her gode start i livet, som det drejer sig om, understreger pædagogformanden.

Undersøgelsen er en PhD-afhandling fra Aarhus Universitet. Ifølge Kristeligt Dagblad viser den konkret, at børn, der har været i institution efter endt barselsperiode, får et 2,2 procent højere gennemsnit i folkeskolen, end børn hvis mødre har passet dem hjemme.

Familieforsker Per Schultz Jørgensen, der er tidligere formand for Børnerådet, kalder den forskel 'signifikant'.

 

Dagens Gossip

Dagens TV