Pædagoger i Esbjerg skal også stemple ind og ud

Skrevet af admin

04/08/2014

Dagens topnyheder

Pædagogerne på tre skoler i Esbjerg skal ligesom lærerne fremover stemple ind og ud, når de ankommer til skole og SFO om morgenen, og når de går igen om eftermiddagen.

Det er et tillidsbrud over for pædagogerne, mener Bupl, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforening.

- Nu bliver vi pludselig viklet ind i hele diskussionen om arbejdstidsregler og tilstedeværelse på skolen, siger faglig sekretær Allan Baumann fra Bupl i en skriftlig meddelelse.

- Det er et tegn på mistillid, at pædagogerne nu pludselig skal til at stemple ind. Vi har jo altid mødt ind i skoler og SFO'er efter vagtplaner, og der har aldrig været problemer, lyder det.

Også i Tårnby skulle lærerne på alle skoler i kommunen stemple sig ind, da de mødte mandag på skolereformens første dag.

I forlængelse af den nye reform har kommunen nemlig besluttet, at lærerne skal bruge hele deres arbejdstid på skolen. Og det skal stemplingen kontrollere, at de gør.

I Tårnby er meldingen, at pædagogerne på sigt skal underlægges de samme regler som lærerne.

- Helhedsskolen har jo kørt som forsøg i flere kommuner i en del år, og der har ikke været problemer med tilstedeværelse på skolen. Hvorfor så indføre et system, der mest af alt minder om et levn fra industrisamfundet, spørger Allan Baumann.

I Esbjerg er det ledelsen på de tre skoler, der kræver, at lærerne og pædagogerne skal stemple ind og ud.

Lokalformanden for Bupl i Esbjerg, Elisa Rimpler Bergmann, kan ud fra at have talt med en tillidsrepræsentant på en af skolerne høre, at idéen ikke er en blomst, der er groet i pædagogernes have.

Rimpler Bergmann er ved at finde ud af mere præcist, hvordan aftalen er kommet på plads.

- Jeg kunne forstille mig, at man (pædagogerne, red.) har set lidt gennem fingrene med det og tænkt, at her er mange, mange flere udfordringer, og hvis det her er et stort ønske fra lærerne, så vil vi ikke stille os på bagbenene for det.

Hun mener, at det er at gå flere skridt tilbage at bede pædagoger dokumentere deres arbejdstid.

- En pædagogisk opgave har man rigtig svært ved at stemple ud og ind på. Det er jo ikke samlebåndsarbejde, vi har med at gøre, siger hun.

/ritzau/