Partier bag togfonden i åben strid

Skrevet af admin

22/07/2015

Dagens topnyheder

Dansk Folkepartis ønske om at give togfonden et "servicetjek" er utidigt.

Sådan lyder det fra Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn, der dermed lægger nye alen til uenighederne i forligskredsen bag togfonden, der gennem olieindtægter skal forbedre togdriften for godt 28 milliarder kroner over de kommende år.

Togfonden skal modernisere jernbane-nettet, og målet er blandt andet, at man skal kunne køre mellem landets største byer på en time.

Fonden er i første omgang finansieret gennem indtægter fra Nordsøen, men da olieprisen i øjeblikket er omkring det halve af, hvad man kalkulerede med, da aftalen om togfonden blev indgået sidste år, er der opstået uenigheder om, hvad man skal stille op.

Både Enhedslisten og SF erkender nu, at oliepriserne efterlader et hul i finansieringen. Partierne vil finde pengene andre steder, mens Dansk Folkeparti hellere vil skubbe nogle af de dyre projekter.

Og så vil partiet altså give hele fonden et "servicetjek" til efteråret - i øvrigt ligesom regeringspartiet Venstre, der aldrig har brudt sig om aftalen.

- Vi skal fastholde den stærke ambition om at skaffe danskerne hurtigere og bedre tog, siger Rasmus Prehn.

- Der var en historie forleden dag om, at vores tog er langsommere i dag end for 50 år siden, og derfor er det utidigt og et svigt, at DF er begyndt at skrue ned for ambitionerne. De skal tværtimod fastholdes, siger han.

Han mener, at det er for tidligt at trykke på panik-knappen, når det gælder udsigten til, at olieindtægterne kan finansiere togfonden.

- Vi har hele tiden været klar over - også da vi indgik aftalen - at oliepriserne går op og ned. Derfor har vi aftalt, at vi må finde pengene et andet sted, hvis der ikke er penge nok fra olieindtægterne.

Spørgsmål: Og hvor skal det så i givet fald være?

- Det er lidt tidligt at forudse, hvordan det vil gå med oliepriserne over de kommende ti år. Alle, der jævnligt tanker benzin ved, at der kan ske meget. Men ellers må man jo finde pengene på finansloven eller via ny finansieringsformer.

- Vi har gennem de senere år brugt milliarder af kroner på infrastruktur, og derfor vil vi også kunne finde pengene, når det drejer sig om tog. Der findes masser af muligheder, og vi skal ikke reducere i velfærdsydelser eller den slags, siger Rasmus Prehn.

/ritzau/