Pas på: De farligste veje i Danmark

Danmark har, ligesom de øvrige nordiske lande, en god statistik når det kommer til sikkerhed på vejene. I 2012 havde Danmark et af de laveste dødstal i EU pr. en million indbyggere, med bare 30 dødsfald per million, skriver sammenligningssitet Samlino.dk.

Det er præcis det samme antal som Sverige og tæt på Norge, som havde 29 dødsfald per million indbyggere. Malta havde det laveste antal dødsfald med 26 dødsfald per en million indbyggere, efterfulgt af England, som havde 28 dødsfald per en million indbyggere.

Danmark klarer det også godt i forhold til at sænke antallet af døde og sårede mennesker som følge af ulykker på vejene. Siden år 2000 er antallet af trafikulykker således faldet med hele 61 procent.

Læs også: Advarsel til småbørnsforældre: Farlige autostole i omløb

Her skal du passe på
På trods af færre trafikulykker i Danmark arbejder Færdselssikkerhedskommissionen på at redde endnu flere liv på vejene. Således vil Færdselssikkerhedskommissionen nedbringe antallet af dødsfald til 120 samt bringe antallet af alvorligt sårede ned på 1.000, og det samme tal gælder for lettere sårede, inden 2020.

For at nå disse mål skal der laves handlingsplaner for forskellige fokusområder, hvilke omfatter veje i landdistrikterne, hvor 16 % af alle trafikulykker i Danmark sker. Særligt foregår ulykker omkring vejkryds og rundkørsler i landdistrikterne.

Hele 82 % af trafikulykkerne i landdistrikterne skete i dagslys. Derudover viste kommisionens rapport, at de involverede i trafikulykkerne i landdistrikterne typisk var ældre mennesker.

Danmark har over 73.500 kilometer vej, som spreder sig ud over hele landet, og mere end 1.130 kilometer af det samlede antal kilometer vej er motorvej. Størstedelen af danskerne bor i byområder, mens mange tager på landet i weekenderne. Netop her er det vigtigt, at de danske bilister er opmærksomme, så de undgår at blive en del af ulykkestatistikken.

Læs også: Pas på: 5 typer af dårlige bilister du møder i trafikken

Vejsikkerhed i Danmark
Udover at forbedre vejsikkerheden i landdistrikterne har kommissionen listet 10 andre fokusområder for at nå deres 2020-mål:

• Fart – medvirkende faktor i 41 % af dødsulykkerne
• Alkohol, stoffer og medicin – medvirkende faktor i 25 % af dødsulykkerne
• Uopmærksomhed – medvirkende faktor i 38 % af dødsulykkerne
• Manglende brug af sikkerhedssele og hjelm – medvirkende faktor i 28 % af dødsulykkerne
• Fodgængere – 17 % af dødsulykkerne involverer fodgængere
• Cyklister og knallertførere – 20 % af dødsulykkerne involverer cyklister eller knallertførere
• Unge bilister op til 24 år – 19 % af dødsulykkerne involverer unge bilister
• Mødeulykker – 23 % af dødsulykkerne er mødeulykker
• Eneulykker – 28 % dødsulykkerne er soloulykker med kun én bilist involveret
• Ulykker i kryds i åbent land – 16 % af dødsulykkerne er ulykker i kryds i åbent land

 Læs også Du tror, det er løgn: 9 dårlige undskyldninger for trafikulykker

Størstedelen af danskerne kører i private biler på langt det meste (66 %) af den distance, de tilbagelægger. Disse kan især hjælpe med at forbedre sikkerheden på de danske veje ved at sænke farten, undgå at køre alkohol- eller narkopåvirket og være særligt opmærksomme, når de kører i landdistrikterne.

Dette kan medvirke til, at andre bilister samt fodgængere, cyklister og knallertførere kan være mere trygge i trafikken, og at antallet af trafikulykker minimeres.

Skulle uheldet alligevel være ude, er det vigtigt, at du har en bilforsikring med en god dækning. Indhent forsikringstilbud på Samlino.dk og se hvor du får den bedste dækning til den bedste pris.

Dagens Gossip