Pas på de små: Nyt studie viser at søvnløse småbørn kan få psykiske problemer

Hvis dit barn konsekvent har problemer med at sove, og det måske også vågner mange gange i løbet af natten, så kan det medføre psykiske problemer.

En undersøgelse, som har taget udgangspunkt i 4-årige norske børn, viser, at det kan have alvorlige konsekvenser, hvis man har et barn, som konsekvent ikke kan sove.

- Vi fandt ud af, hvilke specifikke symptomer på psykiske lidelser, som søvnløshed kan kædes sammen med, siger psykologen bag undersøgelsen Silje Steinsbekk. Hun er specialist og forsker i børne- og ungdoms psykologi.

Ingen panik
Deres undersøgelse af 4-årige med søvnproblemer viste, at de i 6-årsalderen oftere viste symptomer for depression, angst, adfærdsvanskeligheder og ADHD.

Det er dog vigtigt at understrege, at det ikke gælder alle børn, som har svært ved at sove.

De fleste børn oplever faser med søvnproblemer.

Læs også: Mor vugger livløs nyfødt baby og efterlader lægerne i chok, da dette sker

Men fortsætter problemerne, skal man tage sine børn med til nogle professionelle, for problemet kan godt være omfattende.

- Fordi næsten halvdelen af de børn, som havde problemer med at sove stadig havde det to år efter, er det vigtigt at opdage dem, så man kan sætte tiltag i gang, siger Steinsbekk og fortsætter:

- Den øgede risiko for symptomer på psykiske lidelser understreger også vigtigheden af dette.

Undersøgelsen viste også, at ikke alene kan søvnløshed forårsage psykiske problemer, men det kan også gå den anden vej, så psykiske problemer hos 4-årig kan give søvnløshed hos de 6-årige børn.

Gode råd, hvis dit barn ikke vil sove
Generelle gode råd til at få de små til at sove er der nok af. Her er nogle bud fra Sundhedsplejerske Else Guldager.

Skab ro inden sengetid: Det kan være en god ide at få slukket ned for alt det lysende elektroniske udstyr så som mobiler, computer og tablets. Og så ikke noget med vilde lege lige inden sengetid.

Læs også: Taknemmelig søn efterlyser: Hvem hjalp min kvæstede mor?

Mørke er godt om natten: Det er godt at lade sit barn sove mørkt om natten, og så gør det ikke noget, de sover et lidt lysere sted om dagen. På den måde hjælper man døgnrytmen på vej.

Det rette foder: Det er vigtigt, at dine børn har fået den rette mængde mad og drikke i løbet af dagen, så de kan sove roligere om natten.

Den gode rutine: Det behøver ikke at tage lang tid, men en god og genkendelig aftenrutine er vigtig for, at dine børn sover hurtigt og nemt.

Dagens Gossip

Dagens TV