Pas på: Her er 5 mad- og drikkevarer, der gør dig mere sulten

Mens der er mad, der lægger en god bund og får dig til at føle dig mæt, så er der omvendt også mad, der giver dig lyst til at spise mere. Næsten det samme gælder med drikkevarer.

Det amerikanske husmor-site, Goodhousekeeping.com, har samlet en stribe madvarer og drikkevarer, man skal holde sig fra, hvis man ikke lige frem, ønsker at få større appetit.

Her er fem eksempler:

1. Chips og saltstænger. Salte snacks kan få dig til at føle mere sult, fordi de dehydrer dig og forvirrer din krop til at føle sult i stedet for tørst. Spis i stedet hellere hjemmelavede snacks såsom kartoffel-/pastinak-og grønkålschips.

2. Light-sodavand. Kunstige sødestoffer bliver beskyldt for at gøre dig mere sulten, da de aktiverer din hjernes smag og belønningssystem. Når du drikker light sodavand får du smag men ingen belønning, og det får din krop til at hungre efter en anden (sød) belønning.

3. Pasta. Specielt den hvide pasta bør du holde dig fra. Denne slags pasta er indeholder ingen næringsstoffer og fibre. Jo mere du spiser, jo tørstigere bliver du, hvilket du tit tolker som sult. Spis i stedet fuldkornspasta, som er fyldt med fibre.

4. Juice. Du skal ikke lade dig narre, selvom der står juiceflasken, at der ikke er tilsat sukker eller at indholdet er frisk presset, så er juice det rene sukker. Derfor får juice dit blodsukker til at stige i en fart, inden det daler brat, og her vil du føle sult. Spis hellere hele frugter og få frugtens fiber og vand med. Men tilsæt gerne noget protein til frugten fx ost eller peanutbutter - på den måde stabiliserer du dit blodsukker og undgår at overspise.

5. Sushi. Den japanske spise er både lig med hvide ris, som er ribbet for fiber, og soja, som dehydrerer dig og efterlader dig med følelsen af tørst, som nemt bliver til følelsen af sult. Selvom sushi serveres i mindre mundrette bidder er der mange kalorier, og det bliver ikke bedre, hvis du har hang til sushi med friturestegt fisk og mayonaise. 

Dagens Gossip