Pas på med de billige tilbud på undervogns-behandlinger af din bil

Står du foran en beslutning om, at få undervognsnehandlet din bil, så er det måske godt lige at læse med her.

Lige nu er der masser af lokkende kupon-tilbud på nettet, hvor du med store rabatter kan få rustbeskyttet bilen.

Men hvis ikke arbejdet bliver gjort ordentligt, ja så kan være pengene være spildt.

Hos FDM har man blandt andet modtaget en del henvendelser fra medlemmer, der ikke er tilfredse med den behandling bilen har fået.

Og utilfredsheden kommer efter, at bilejerne har benyttet de billige tilbud på nettet.

Følg Dagens.dk på Facebook - Altid gratis nyheder og information

Hos FDM anbefaler man, at du tjekker både firma og behandlingsmetode, før du indgår en aftale om at få bilen undervognsbehandlet. Og det gælder både kendte og mindre kendte leverandører.

Undersøg for eksempel om andre har skrevet om deres oplevelser med firmaet på internettet. Du bør også spørge ind til selve undervognsbehandlingen på stedet.

Problemet er, at med de billige tilbud risikerer man, at firmaet simpelthen ikke er grundige nok. For det tager tid at undervognsbehandle bilen ordentligt.

Bilens inderskærme skal afmonteres, så der kan foretages en korrekt afrensning og rustbeskyttelse af undervognen. Det er vigtigt, at undervognen rengøres grundigt, før selve undervognsbehandlingen påbegyndes.

Rustbeskyttelsescentret skal også have adgang til de rigtige informationer om, hvor undervognen skal behandles. Det er især vigtigt også at vide, hvor der ikke skal behandles af hensyn til elektriske komponenter md videre. Til det formål skal der hos centeret være et sprøjteskema til den pågældende bilmodel.

Det er vigtigt, at rustbeskyttelsesproduktet der bruges kan arbejde sammen med det produkt, som bilen eventuelt allerede er behandlet med fra fabrikkens side. Det er rustbeskyttelsescentrets ansvar, at der anvendes forenelige produkter.

I enkelte tilfælde anbefaler bilimportøren et eller flere produkter som værende velegnet til netop deres biler. Sådan en anbefaling bør følges.

FDM har også nogle spørgsmål du bør stille til rustbeskyttelsescentret inden du laver en aftale:

• Hvilken undervognsbehandling anbefales til min bil, og hvad omfatter den? (Bed om en beskrivelse.)
• Har I et sprøjteskema til netop min bil? (Bed om at se det.)?
• Bliver jeg kontaktet, hvis der findes graverende rustangreb på bilen?
• Er rustbeskyttelsescentret tilsluttet en kontrolordning?
• Er rustbeskyttelsescentret indforstået med, at fx FDM foretager en kontrol af behandlingen og efterfølgende rette sig efter resultatet?

Se også forbrug.dk: 10 gode råd om autoreparationer

Som udgangspunkt er det den, der modtager betaling fra dig som forbruger, der har ansvar for, at du får det, du har betalt for. I de fleste tilfælde betaler man til kuponudbyderen.

Og i sådanne tilfælde er det altså som udgangspunkt kuponudbyderen, du skal klage til. Dette princip er fastslået i en lang række sager ved Forbrugerklagenævnet.

Endelig er det jo værd at huske det gamle råd om, at det kan være dyrt at købe for billigt.

Dagens Gossip