Pas på: Så mange danske netbutikker er det rene fup

Skrevet af Michael Lauritsen

11/12/2013

Dagens topnyheder

Hvis et tilbud på en Mulberry-taske eller et par Gucci-sko lyder for godt til at være sandt - så er det det nok også.

Det er værd at skrive sig bag øret, når der skal købes mærkevarer på nettet, for der er masser af fupbutikker, der kan friste danskerne, lyder det fra e-mærket, hvor man har undersøgt omfanget af fupbutikkerne.

- Vores undersøgelse viser, at der lige nu er mindst 755 butikker på nettet, der forsøger at sælge kendte mærkevarer til danske forbrugere under dække af at være ægte, siger Lars Schmidt Larsen, der er direktør hos e-mærket, i en pressemeddelelse:

- Det er vores klare formodning, at der er flere fupbutikker, som endnu ikke er opdaget. Fælles for dem alle er, at de sælger populære produkter som tøj, sko, tasker, solbriller og smykker fra mærker som Nike, Burberry, Mulberry, Marc Jacobs og Ralph Lauren.

SE OGSÅ: Sådan spotter du en fup-butik på nettet

En af de danskere, der er røget i fælden, er tidligere it-chef Hans Lembøl, der for sent opdagede, at han havde købt en falsk Burberry-jakke til over 2000 kroner på en netbutik med kinesiske bagmænd.

- Jeg er vant til at stole på netbutikker og handler måske på nettet 10 gange om måneden. Jeg er aldrig blevet snydt før, men det var meget professionelt lavet, siger han i pressemeddelelsen.

For at danskerne fremover får lettere ved at kende forskel på skidt og Chanel på nettet, lancerer e-mærket en ny søgetjeneste på sin hjemmeside, hvor man hurtigt kan tjekke mistænkelige netbutikker.

Problemet er ikke kun, at mærkevarerne er falske, siger Lars Schmidt Larsen.

- Når du handler på en netbutik, som tager sig ud for at være noget andet, end den i virkeligheden er, så handler du også med it-kriminelle. De lever, ligesom andre kriminelle, af at videresælge deres tyvekoster.

- Så ud over at sælge dig en falsk vare sælger de også dine persondata og bankoplysninger videre på et illegalt, internationalt marked, siger Lars Schmidt Larsen.

Og det kan få langt mere alvorlige konsekvenser for forbrugeren, end at en Marc Jacobs-taske viser sig at være en kopi, mener e-mærkets direktør med henvisning til identitetstyveri og misbrug af kreditkortoplysninger.

Bagmændene er stort set umulige at spore for både politi og myndigheder, lyder det fra Lars Schmidt Larsen.

E-mærket er en dansk mærkningsordning for sikker nethandel, som blandt andet Forbrugerrådet Tænk, den danske internethandelsforening FDIH, Finansrådet og Dansk Erhverv står bag.
/ritzau/