Passagerfly fra Kastrup nær ramt af militærfly

Skrevet af admin

13/12/2014

Mest læste i dag

Fredag var et passagerfly, der lettede fra Kastrup, nær ved at kollidere med et udenlandsk militærfly. Det skriver den svenske netavis dn.se lørdag, og oplysningerne er siden bekræftet af de svenske myndigheder.

Det var et passagerfly, som var på vej fra København mod Polen, der var indblandet i hændelsen.

- Det militære fly havde ingen transponder, men vi opdagede det via vores radarsystem og advarede den civile flyveledelse i Malmø, fortæller Daniel Josefsson fra det svenske flyvevåben til dn.se.

Transponderen er en sender i flyet, som kommunikerer med flyveledernes instrumenter på landjorden. Når transponderen er slukket, er flyet kun synligt for flyvelederne via radar, og de kan derfor ikke umiddelbart se, hvilket fly der er tale om.

De svenske myndigheder kan endnu ikke nøjagtigt sige, hvor tæt de to fly har været på hinanden, men ifølge Olle Sundén fra det svenske luftfartsvæsen var afstanden mellem flyene klart under det tilladte.

De svenske myndigheder vil ikke oplyse, hvilket luftfartsselskab flyet kommer fra.

Over for dn.se afviser SAS, at der skulle være tale om et af selskabets fly, mens Norwegian gør det samme over for Ritzau.

Ifølge de første oplysninger skete hændelsen i svensk luftrum, og derfor har den danske flyveledelsestjeneste Naviair umiddelbart ingen kommentarer i den forbindelse, oplyser Naviar til Ritzau.

Den svenske forsvarsminister, Peter Hultqvist, bekræfter, at der var tale om et russisk militærfly. Han understreger dog, at flyet ikke har krænket svensk luftrum.

- Det sker over internationalt luftrum, siger han til nyhedsbureauet TT.

I den senere tid har russiske militærfly gentagne gange bevæget sig tæt på blandt andet dansk og svensk luftrum, og 3. marts var det meget tæt på at gå galt. Et SAS-fly med 132 passagerer var blot 90 meter fra at kollidere med et russisk overvågningsfly.

I forbindelse med konflikten mellem Rusland og Ukraine har russerne intensiveret flyvningerne over Østersøen. De russiske fly vælger ofte at slukke for transponderen, og det gør dem vanskelige for flyvelederne at se.

Fredagens hændelse indtraf omkring middagstid, og sigtbarheden var dårlig i området. Piloterne i de implicerede fly har derfor haft svært ved at se hinanden, siger Daniel Josefsson til dn.se.

- Hændelsen indebar helt klart en risiko for kollision. Det kunne være gået galt, og det er bekymrende, siger han.

/ritzau/