Passagerne vinder på luftfartskrigen og SAS-krise

Mens flyselskaberne lider under den hårde konkurrence i øjeblikket, så kan passagerne grine hele vejen til gaten ved tanken om alle de penge, de har sparet.

Kunderne er indtil nu de store vindere i krigen om det europæiske luftrum, vurderer redaktør af branchemediet check-in.dk, Ole Kirchert Christensen.

- Branchen er først og fremmest presset, fordi der er for meget kapacitet i markedet. I det skandinaviske marked har der gennem det seneste halve år været en overkapacitet på ti procent, siger branchekenderen.

- Det er klart, at selskaberne kan vælge enten at fastholde deres priser og få færre passagerer i flyet, eller de kan sætte deres priser ned og få en lidt bedre belægning, tilføjer han.

Indtil nu har selskaberne valgt den sidste model. Norwegian har sat gennemsnitspriserne ned, og SAS har været tvunget til at gå samme vej.

- De seneste ti måneder har SAS-billetterne været ti procent billigere i gennemsnit. Det koster på bundlinjen, siger Ole Kirchert Christensen.

Onsdag kunne SAS præsentere halvårsregnskab med underskud på en milliard kroner. Samtidig blev en ny spareplan sat i gang, som skal slanke SAS med yderligere 830 millioner kroner til næste år, hvor SAS i forvejen regnede med at skulle spare 250 til 330 millioner kroner.

Problemet for SAS og andre af de traditionelle netværksselskaber er, at de ligger i slipstrømmen af lavprisselskaberne, vurderer Ole Kirchert Christensen.

- Lavprisselskaberne har i den grad styret markedet. Deres forretningsmodel er baseret på vækst. Det handler om at få så mange passager som muligt til at dække de faste udgifter, så omkostningerne holdes nede, siger han.

Det gør ondt på SAS og selskaber som Lufthansa og Finnair, som trods sparerunder fortsat har højere omkostninger end lavprisselskaberne. Alle tre selskaber har netop måttet nedjustere deres forventninger til årets resultat.

- SAS bliver tvunget til at følge med i en billetpris, som ikke kan dække dets omkostninger, siger Ole Kirchert Christensen.

Og det ser ikke ud til at gå den rigtige vej for SAS foreløbig, lyder vurderingen. For udsigt til en varm sommer kan få skandinaverne til at holde igen med ferieplanerne og dermed køb af flybilletter.

Desuden står konkurrenterne klar. Lavprisselskabet Ryanair har bestilt 175 nye fly og har meldt ud, at det vil styrke sin tilstedeværelse i Skandinavien, Tyskland og Storbritannien.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV