Patienter snydes for erstatning

Stadigt flere patienter søger erstatning efter skader fra behandlingen eller alvorlige bivirkninger fra medicin. Alligevel frygter Patientforsikringen, som nu skifter navn til Patienterstatningen, at der fortsat er for mange patienter med alvorlige skader, som ikke får hjælp.

- Der er stadig mørketal i form af alvorlige og dødelige hændelser, som aldrig bliver indberettet til os. Det ses, når vi sammenligner med klagerne til Patientombuddet. Det er ikke givet, at vi ville anerkende alle sagerne, hvis de blev anmeldt til os. Men der er patienter, der ikke får den erstatning, de har krav på, siger formand for Patienterstatningen Poul-Erik Svendsen.

- Vi får flere og flere anmeldelser. Men det er jo også vigtigt, at vi får de rigtige anmeldelser. Bagatelgrænsen i dag på 10.000 kroner for skader kunne for min skyld være højere, hvis vi til gengæld nåede alle dem, der rammes af de rigtig slemme skader med store økonomiske konsekvenser, siger han.

I 2013 kom der næsten 10.000 anmeldelser til Patienterstatningen. Typisk afvises 65-70 procent, fordi skaden ikke berettiger til erstatning.

- Det er forbandet uretfærdigt at blive syg. Men du får kun erstatning, hvis du får en dårligere behandling, end du burde, siger Poul-Erik Svendsen.

Navneskiftet fra Patientforsikringen til Patienterstatning skal tydeliggøre, at det er en chance for erstatning, som alle gratis kan søge.

- Det er et unikt sikkerhedsnet, der giver patienterne mulighed for erstatning, hvis de får en skade i forbindelse med behandling i sundhedsvæsnet og får varige mén eller mister indtægt, siger sundhedsminister Nick Hækkerup (S).

- Derfor er det vigtigt, at alle danskere ved, at de er omfattet af ordningen, som netop ikke kræver en forsikring, siger han.

Skal mørketallene ned, er det ifølge både Danske Patienter og Patienterstatningen afgørende, at sundhedspersonalet gør endnu mere for at overholde deres pligt til at oplyse om erstatningerne.

/ritzau/

 

Dagens Gossip