Pendlere: Ny DSB-direktør skal fokusere på kunderne

Når DSB skal finde sin nye administrerende direktør, efter at Jesper T. Lok mandag sagde sit job op senest ved udgangen af august næste år, så skal det være en direktør, der ser på DSB med brugernes øjne.

Det mener Michael Randropp, der er talsmand for Pendlerklubben Kystbanen - en af DSB's mange lokale pendlerklubber.

- Vi håber, at man nu får kigget efter en direktør, der kigger på et sundt DSB med brugernes øjne. Det er rigtig, rigtig vigtigt, for det er brugerne, der i fremtiden skal være kunder i DSB.

- Det produkt, der leveres nu, og det produkt, som vi kan se frem til i den nærmeste fremtid, ser sort ud. Kvaliteten i togene er ikke i orden. Køleranlægget virker ikke, dørene virker ikke, toiletterne er i udu. Ting, som man forventer, virker, siger han til Ritzau.

Michael Randropp roser Jesper T. Lok for at have fået styr på økonomien i DSB, som har været direktørens primære opgave, men siger samtidig, at det kan give udfordringer på en længere bane.

Det gælder blandt andet togkapaciteten.

- Kigger man lidt ud i fremtiden, så er det sådan, at materielsituationen ikke er på plads, hvilket betyder, der ikke vil være plads til passagerne i de nærmeste år.

- Hvis man tænker, der kommer ekstra togsæt, så er det rigtig mange år ud i fremtiden. De næste 10 år ser det skidt ud. Derfor er vores anbefaling, at transportministeren ikke forlænger kontrakten med DSB mere end to år, så vi finder ud af, hvad DSB kan, siger pendlertalsmanden.

Også fagforbundet Dansk Jernbaneforbund håber, at kvaliteten hos DSB løftes under den næste direktør. Det siger forbundsformand Henrik Thorup.

- Jeg håber for både virksomhedens, medarbejdernes og kundernes skyld, at det må lykkes at finde en direktør, hvis hjerte oprigtigt banker for den offentlige transport.

- En, som har styrken til at kunne balancere på knivsæggen mellem politiske interesser og kvalitet i det endelige produkt, siger han i en pressemeddelelse.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV