Pendlere skræmmes væk i hovedstaden

Lang ventetid ved skift fra bus til tog. Busruter, der standser brat ved kommunegrænsen, fordi den næste kommune på linjen ikke vil være med til at betale til driften.

Trafikinformation på togstationer, der ikke fortæller om tidsbesparende busafgange på gaden lige udenfor.

Den kollektive transport i København og omegn er håbløst organiseret, og det fører til, at passagererne spilder unødigt meget tid og har mere end svært ved at orientere sig om køreplaner, trafikændringer og rejseregler, lyder det fra ing.dk..

Det fremgår af en ny analyse, fra en arbejdsgruppe under regeringens Trængselskommission.

Analysen - 'Sammenhæng og organisering af den kollektive transport' - er forfattet af en række medlemmer af Trængselskommissionen og peger direkte på, at det store antal isolerede kongeriger, i den kollektive trafik, spænder ben for ambitionen om at få pendlerne over i tog og bus, og dermed mindske trængslen på de københavnske veje.

- Vi ved med sikkerhed, at hvis passagererne føler, at skift mellem transportformerne er langsommelige og bøvlede, så dropper de helt den kollektive transport og tager bilen. Derfor er det bydende nødvendigt, at der bliver handlet nu, hvis vi ønsker færre biler på de københavnske veje og flere passagerer i tog, metro og busser, siger formand for Trængselskommissionen Leo Larsen, og forsætter:

- Passagererne har et berettiget krav på, at busser, tog og metro kører i et effektivt koordineret kredsløb. Sådan foregår det ikke i dag, og det skal der helt klart laves om på, siger Leo Larsen.

Den seneste transportstatistik bekræfter, at den dårlige organisering har konsekvenser. Siden 2007 er der stort set ikke kommet flere af de passagerer, der bruger både bus og tog. Og i 2011 kunne Trafikstyrelsen registrere et fald i antallet af buspassagerer i hovedstaden.

Trafikforsker Per Homann Jespersen, Roskilde Universitet, peger også på, at ringe sammenhæng i transportformerne medfører lavpraktisk bøvl for passagererne.

- Når for eksempel otte forskellige selskaber, udsender daglig trafikinformation, opgiver passagererne naturligvis at få et fuldt overblik. Når bussen ikke har endestation ved en S-togs-station, fordi den ligger i nabokommunen, betragter passagererne ikke den kollektive trafik som noget, der kan køre dem fra dør til dør, siger Per Homann Jespersen.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) erkender problemet med de mange aktører og er klar til at gennemføre ændringer, lige så snart de endelige anbefalinger fra Trængselskommissionen ligger klar.

- Jeg er ikke tilfreds med et trafiksystem, hvor de forskellige selskaber varetager deres egne interesser, men svigter koordineringen mellem transportformerne. Hvis den kollektive trafik i København skal ind i en positiv udvikling, skal vi gøre tingene på nye måder, siger Henrik Dam Kristensen.

Ifølge Per Homann Jespersen er der brug for et helt nyt og muskuløst Hovedstadens Trafikselskab - HOT - der omfatter både metro, S-tog og busser. Flere europæiske storbyer har allerede samlet planlægning af den kollektive trafik i ét selskab med succes.

Dagens Gossip