Peter Beier Chokolade gør sig lækker for udlandet

Inden for en måned åbner Peter Beier to nye butikker i Danmark, der skal fungere som prøveballoner på to forskellige markeder.

De sidste justeringer bliver netop nu foretaget i den kommende butik på Store Kongensgade få meter fra Kongens Nytorv. Næstefter sidste års åbning af en butik i Københavns Lufthavn er det den økonomisk tungeste satsning fra Peter Beier og den absolut største butik til dato. Midt i hovedstadens mest travle turistområde vil den entreprenante chokoladedirektør forsøge sig med en specialdesignet butik og café i ét.

»Vi har to modeller for vores butikker. Én med ren butik og én med café. Vi prøver nu for alvor cafémodellen af, da vi tror meget på, at oplevelsesøkonomien er den stærkeste faktor for succes for tiden. Vi satser på, at det skal være en totaloplevelse at gå ind i chokoladeforretningen. Et chokoladeunivers hvor man både kan handle samt sidde og nyde chokoladen,« forklarer han.På vej ud i Europa

Det er et led i virksomhedens strategi om at rykke ud i Europas storbyer inden for de næste par år. Det kræver et grundigt forarbejde, og sidste år åbnede Peter Beier netop en butik i Københavns Lufthavn for at brande sig og prøve kræfter hos en global og international kundegruppe.

»Baggrunden for butikken på Store Kongensgade er, at vi rigtig gerne vil ud og prøve kræfter med international turisme og midtbyens puls. Når vi ser på, hvor vi ligger i dag, mangler vi at ligge der, hvor pulsen er størst,« siger Peter Beier og henviser til, at de fleste butikker befinder sig i områder, hvor folk bor og henvender sig til lokale kunder. Peter Beier satser på at etablere sig i en europæisk storby enten næste efterår eller i begyndelsen af 2015. Det næste år skal benyttes til at teste modellen af og derfra beslutte, hvilken model der passer bedst til det internationale marked.Provinsen kalder

Sideløbende med, at chokoladegourmanden planlægger international ekspansion, er det danske hjemmemarked også på dagsordenen. Peter Beiers nuværende 14 butikker befinder sig i dag primært i hovedstadsområdet samt Nordsjælland, Malmø og en enkelt i Aarhus. Luksuschokoladeproducenten har været tøvede i forhold til de større danske provinsbyer, men nu skal den del af det danske marked testes for, om den er klar til chokolade i den høje ende af prisskalaen.

Roskilde er første stop med en butiks-åbning ved udgangen af oktober.

»Roskilde er for os en by med et stort potentiale, og vores butik dér skal fortælle os, om vi skal satse yderligere på de danske provinsbyer« siger han.

Peter Beier Chokolade A/S klarede sig gennem finanskrisen med sorte tal på bundlinjen i alle årene. I 2012 var danskernes interesse for kvalitetschokolade stor nok til at trække et mindre overskud på 1,6 millioner kroner. Den del af forretningen, der har oplevet vækst i de seneste år og har bidraget til de sorte tal, er undervisning og foredrag. Det foregår i selskabets hovedkvarter på Ørsholt Gods uden for Helsingør. På godset er der rundvisning i chokoladeproduktionen, foredrag, prøvesmagning og en introduktion til en mindre kakaoplantage.

Den øgede satsning på dét ben af forretningen er en del af en klar strategi om at koble chokoladeproduktion og detailhandel sammen i en oplevelsesøkonomi.

Dagens Gossip

Dagens TV