Pia Olsen Dyhr vil holde et vågent øje med DSB

»Jeg synes, det er uacceptabelt, at pendlerne har oplevet denne her situation i sommer. Det er ikke i orden. Og derfor har vi også i august lavet en aftale med DSB om, at de skal betale bod til staten, hvis de har mere end seks tog til vedligehold,« siger Pia Olsen Dyhr og fortsætter:

»Hvis kvaliteten ikke bliver bedre, gider pendlerne jo ikke længere tage toget, og så ender det med, at de i stedet vælger bilen, og det har vi ingen interesse i.«

Hvorvidt det, at uddele bod til staten er vejen frem eller ej, er svært at spå om på nuværende tidspunkt, men det er et element af de tiltag, man kan tage i brug, fortæller trafikministeren.

»For det betyder jo, at DSB får at mærke, at vi mener det alvorligt, når de ikke må tage flere tog ud, end hvad der er tilladt. Derudover holder vi et møde med DSB i næste uge for netop at diskutere Kystbanen med dem. Det er jo absurd, at lige præcis et af de steder, hvor vi gerne vil have, at folk tager den kollektive trafik, altså ind til København, kan det ikke lade sig gøre.«

Ti millioner passagerer rejser ifølge DSB årligt med Kystbanen. I alt kører 109 togsæt på Kystbanen både i Sverige og Danmark. Lige nu er op mod 16 af disse togsæt på værksted, selv om det ifølge trafikkontrakten kun er tilladt at have ni ude af drift af gangen.

Det har fået pendlertalsmand Michael Randropp til at konkludere, at DSB ikke kan levere den lovede service, hvilket efterfølgende har skabt en stor diskussion af fremtiden for Kystbanen.

Martin Geertsen (V), medlem af Folketingets Transportudvalg og spidskandidat for Venstre i Region Hovedstaden, synes blandt andet, at der er behov for at se på, om der ikke er andre end DSB, der vil være bedre til at drive strækningen.

Dagens Gossip