Pirater ville udnytte Thornings valgsejr

Det fortæller Shipcrafts direktør, Claus Bech, efter at de seks gidsler tirsdag blev løsladt mod et større millionbeløb.

»Piraterne sagde på et tidspunkt, at »vi venter lige til der kommer en rød regering, for de er mere modtagelige for at betale løsesum«,« siger Claus Bech.

»Så kan man ligesom forklare dem, at den danske regering ikke forhandler med pirater og aldrig betaler løsesummer. »Det er os, I skal snakke med«. Men det var det argument, de kom med, og det betød, at der var en lang periode, hvor de simpelthen ikke ville snakke med os. Det er meget simpelt. De lod bare være med at tage telefonen,« siger han.

De to danske statsborgere og deres fire filippinske kollegaer blev taget som gidsler 12. januar 2011, og ifølge Claus Bech ville piraterne altså vente i over otte måneder på det danske folketingsvalg, der som bekendt endte med, at Helle Thorning-Schmidt (S) overtog nøglerne til Statsministeriet.

Det lettede dog ikke arbejdet med at forhandle gidslernes frigivelse på plads. Claus Bech fortæller, at piratgruppens leder ifølge Shipcrafts britiske rådgivere, som han ikke vil oplyse navnet på, har penge fra tidligere gidseltagninger og derfor ikke har stået med et akut behov for at få penge for Eddy Lopez, Søren Lyngbjørn og de fire filippinere.

Der har ligeledes været interne stridigheder i piratgruppen, der har spillet ind på forhandlingsprocessen, siger Claus Bech.

»Der har været intern splid blandt piraterne i rigtig lang tid. De investorer, der er i piratgruppen, kommer fra forskellige klaner. Der har været skyderier blandt investorerne, så de har i et pænt langt stykke tid ikke turde mødes, har vi hørt fra vores rådgivere,« siger Claus Bech.

Piraterne har desuden haft »urealistisk høje forventninger« til løsesummens størrelse. Der har i alt været 12-15 bekræftede krav fra piraterne, siger Claus Bech og fortæller, at det største beløb lød på 36 millioner dollar, eller godt 200 millioner kroner.

»Vi har afvist mange beløb, og det har jo noget at gøre med, at det er en forhandlingsproces. Vi sidder som rederi og er meget forhandlingsvante i denne branche, men når det er forhandlinger med kriminelle, så er der nogle andre teknikker, der gør sig gældende. Det handler ikke om at mødes på midten, og derfor har vi overladt den del til professionelle folk,« siger Claus Bech.

Han fortæller, at »størstedelen« af piraternes pengekrav lå over det beløb, som Shipcraft i sidste ende betalte til piraterne. Claus Bech vil af hensyn til mulige gidseltagninger i fremtiden ikke oplyse, hvor meget Shipcraft har betalt i løsesum for de seks gidsler.

Shipcraft har fået kritik fra både fagforeningen Søfartens Ledere samt Rederiforeningen af 2010 for ikke at have gjort nok for at få gidslerne hjem. Søfartens Ledere meldte allerede i 2011 Shipcraft til politiet, og Rederiforeningen af 2010 har netop ekskluderet rederiet.

Claus Bech undrer sig især over eksklusionen, som i et brev til Shipcraft begrundes med følgende ordlyd:

»Beslutningen beror på en samlet vurdering af rederiets ageren i sagen om de tilfangetagne søfolk fra skibet Leopard, herunder spørgsmålet om hvorvidt rederiet og dets ejer har udvist den fornødne vilje til at få tilvejebragt nødvendige ressourcer, der kunne sikre en hurtig løsning af sagen.«

Shipcraft-direktøren forstår ikke eksklusionen.

»Det er jo en nem kritik, og derfor efterlyser vi en mere specifik kritik. Hvad ville man have gjort mere? Rederiforeningen har sagt, at vi ikke har gjort det godt nok, og dermed siger de måske, at den rådgivning, der er kommet fra de professionelle rådgivere - som i øvrigt også er akkrediteret og velkendt af Rederiforeningen - og rådgivningen fra de danske myndigheder ikke har været god nok. Er det det, de siger? Jeg ved det ikke,« siger Claus Bech.

De seks søfolk er lige nu i færd med at blive overført til et sted i Europa, hvor de skal nogle dage i medicinsk karantæne. Herefter bliver de fløjet hjem.

Dagens Gossip