Piratgidsel klager over TV2 og Ekstra Bladet

»Han har klaget til Pressenævnet gennem sin fagforening, Søfartens Ledere. Mandag skal parterne mødes og mægle om sagen,« fortæller direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere til b.dk.

»Jeg kan bekræfte, der er sendt en ret bred klage af sted. Vi har møde mandag med både Ekstra Bladet og TV2. Så før jeg siger mere, ville jeg lige høre, hvad de har at sige først,« siger Fritz Ganzhorn.

Klagen til Pressenævnet gælder både Ekstra Bladets intensive dækning af sagen under kampagnenavnet »Skal Søren og Eddy rådne op i Somalia« og TV2-udsendelsen »De Danske Gidsler - Mareridtet i Somalia,« som blev vist få dage før, Eddy Lopez og kollegaen Søren Lyngbjørn blev sluppet fri.

De to sømænd blev taget som gidsler sammen med fire filippinske kolleger i januar 2011. Der sad 838 dage i fangenskab, før de den 30. april i år blev løsladt af de somaliske pirater. Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, skriver søndag, at henvendelsen fra Søfartens Ledere er »overraskende og trist.« 

»Jeg er ked af, at Eddy Lopez føler sig krænket af Ekstra Bladet,« skrev han blandt andet på Twitter og uddybede i et indlæg på sin avis’ hjemmeside:

»Vi har undervejs bragt flere interview og billeder af de to danske gidsler, og i klagen fra Søfartens Ledere fortæller Eddy Lopez nu, at han har følt sig krænket og udstillet i de situationer. Vi er meget kede af, at Eddy Lopez har oplevet det sådan, for det har aldrig været vores mening at udstille ham eller de andre søfolk. Tværtimod«.

I indlægget skriver Poul Madsen også, at Ekstra Bladets journalister trods den intensive dækning af sagen heller ikke efter hjemkomsten har kunne få de løsladte gidsler i tale.

Dagens Gossip

Dagens TV