Politikere lægger arm om ny Storstrømsbro

Storstrømsbroen er slidt ned, og der skal bygges en ny. Så langt er politikerne enige. Men spørgsmålet om, hvor penge skal komme fra splitter folketingets fløje forud for tirsdagens trafikforhandlinger.

Her mødes kredsen bag trafikforliget, som tæller alle Folketingets partier med undtagelse af Enhedslisten, for at finde penge til broen.

Regeringen har i sit udspil til finansloven lagt op til, at de 3,9 milliarder kroner, som broen forventes at koste, skal tages fra de midler, der er blevet tilovers fra indkøbet af et nyt signalsystem til den danske jernbane.

Men hos Venstre og Dansk Folkeparti vil man i stedet finansiere projektet med de fremtidige indtægter fra den kommende forbindelse mellem Danmark og Tyskland over Femern Bælt.

- Storstrømsbroen er en vital del af hele Femern-projektet, siger Kim Christiansen, trafikordfører for Dansk Folkeparti.

Oppositionspartierne mener i stedet, at pengene fra signalprojektet bør bruges til yderligere elektrificering af jernbanen og til en række vejprojekter, som samler støv på grund af manglende finansiering.

- De fire milliarder, der ruller tilbage fra signalprojektet, er der meget, meget hårdt brug for. Folk har ventet i årtier på en fast forbindelse over Frederikssund ved Roskilde Fjord, og der er vejudvidelser rundt omkring, som er hårdt tiltrængte, siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

Et af de steder, hvor man desperat venter på ny asfalt er på Fyn. Her har man fået en ny afkørsel til det kommende supersygehus ved Odense stillet i udsigt, og hvis pengene ikke snart kommer, vil det går ud over byggeriet.

- Hvis vi ikke skal være til grin, så skal det være nu, understreger formand for region Syddanmark, Carl Holst (V).

- Den skal være klar i 2015, når byggeriet begynder, for så er der 42.000 lastvognstog med jord og materialer, som skal frem og tilbage. Og hvis afkørslen ikke er klar, så kommer det til at ske gennem Odense, hvor det vil skabe støj, røg, møg og forstoppelse, siger han.

Hos Socialdemokraterne maner fungerende trafikordfører Benny Engelbrecht til besindighed.

- Der er flere projekter, end der er finansiering. Sådan var det i går, og sådan er det også i morgen, siger han.

Regeringen vil derfor gå efter at få EU til at medfinansiere en ny Storstrømsbro, men dette kræver ifølge Benny Engelbrecht "en sikker finansiering af projektet", og det er fremtidige indtægter fra Femern ikke.

- Broen er ikke en del af Femern, det fremgår også meget tydeligt af aftalen med den tyske stat, og derfor kan vi ikke lade den finansiere med indtægterne fra forbindelsen. Det kræver, at man genåbner aftalen, og det tror jeg simpelthen ikke er muligt, siger den vikarierende ordfører.

Han påpeger, at EU-tilskuddet kan blive på helt op til 40 procent af broens pris på 3,9 milliarder kroner.

- Hvis vi får en medfinansiering fra EU til Storstrømsbroen, og det er der gode muligheder for, så vil de penge falde tilbage i infrastrukturfonden, hvor de kan bruges til andre projekter, siger han.

/ritzau/

 

Dagens Gossip

Dagens TV