Politisk uenighed om ny bro over Vejle Fjord

Spørgsmålet er en af de største knaster i forhandlingerne mellem regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti, om hvordan togfonden og timedriften mellem landets største byer i praksis skal udmønte sig.

Nu blander borgmestrene fra Trekantområdets seks kommuner sig i diskussionen med en ny undersøgelse og et åbent brev til transportministeren.

Borgmestrene fra Vejle, Fredericia, Kolding, Middelfart, Vejen og Billund er ifølge avisen modstandere af en ny bro over Vejle Fjord, fordi nogle af hurtigtogene på den måde kører uden om Trekantområdet.

De har derfor bedt konsulentfirmaet Atkins om at vurdere alternative muligheder for at opnå samme tidsbesparelse som en Vejle Fjord-bro.

Konklusionen fra Atkins er, at det godt kan lade sig gøre at nå timemodellens mål om en time mellem Odense og Aarhus uden en ny bro over Vejle Fjord, hvis man for eksempel anlægger en ny baneforbindelse over Lillebælt, der kan give tidsbesparelser på mellem fire og syv minutter, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Ifølge borgmester Jørn Pedersen (V) fra Kolding er Vejle Fjord-broen »ikke den rigtige løsning til at fremtidssikre øst-vestforbindelsen i Danmark«. Han opfordrer til, at der i stedet investeres i en ny bro over Lillebælt, fordi den nuværende jernbanebro er endnu ældre end Storstrømsbroen, der står over for en udskiftning.

»Det giver mere mening at bruge penge på en ny og bedre jernbaneforbindelse over Lillebælt end en bro over Vejle Fjord,« siger borgmesteren, der er formand for Trekantområdet Danmark.

Både i Dansk Folkeparti og Enhedslisten er man på forhånd skeptiske over for broløsningen. Den vil ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten koste 4,3 milliarder kroner at realisere.

»Det er rigtig mange penge på et enkelt projekt, og derfor vil vi gerne finde ud af, hvad der er af alternativer. Kan man for eksempel hente minutterne ved at køre hurtigere andre steder, og hvad skal der ske med Lillebæltsbroen?« spørger Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested (Ø).

Ifølge Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen (DF), burde det være muligt »at hente de otte minutter på anden vis« end ved en bro over Vejle Fjord.

De reelle forhandlinger om togfonden og timedriften indledes efter efterårsferien.

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) har flere gange understreget, at Vejle Fjord-broen skal være med til at aflaste de øvrige banelinjer, når der skal sættes flere og hurtigere tog ind.

Dagens Gossip