Presset Better Place lukker besøgscenter

Better Place forsøger at sælge nederlaget som en halv sejr og understreger, at "mange myter er punkteret" om elbiler de seneste to år.

"Vi må dog erkende, at bilmodeller med udskifteligt batteri lader vente på sig, selv om vi fortsat ser det som den eneste reelle løsning på rækkeviddeudfordringen. Derfor har vi i den senere tid styrket vores tilbud til ejere af elbiler med faste batterier. Der skal ikke være den elbil i Danmark, som Better Place ikke servicerer," siger adm. direktør i Better Place, Johnny Hansen, i en pressemeddelelse.

Samtidig understreger Better Place, at lukningen af besøgscenteret ikke har noget at gøre med selskabets økonomiske situation.

Better Place har på verdensplan kastet 4,5 mia. kroner efter elbiler med batteriskift, men nu drosler man altså ned for ambitionerne på denne for selskabets så afgørende teknologi.

Aktuelt vil elbilselskabet ifølge eget udsagn opruste sit salgs- og informationsarbejde i Århus, Odense og København. Men altså uden besøgscenteret i Hellerup.

Beslutningen om at lukke ned i Hellerup kommer i kølvandet på en omfattende salgskrise i elbilvirksomheden. Til dato har Better Blace solgt under 300 eksemplarer af sin højt profilerede elbil Renault Fluence Z. E. i Danmark, og selskabet har kun samlet solgt lidt over 500 elbilabonnementer her i landet.

Det til trods for at antallet af offentlige ladesteder er oppe på 700, mens selskabet har 18 døgnåbne, ubemandede batteriskiftestationer langs motorvejsnettet og otte hurtigladere opsat.

Kunderne er altså ikke fulgt med den heftige ekspansion i Danmark, og det er ganske alvorlig for Better Place. Danmark og Israel var nemlig udset til at være spydspids for en global ekspansion for selskabets batteriskifteteknologi.

Stor udskiftning i toppen af selskabet har også afsløret usikkerhed om den fremtidige strategi. Australieren Evan Thornley overtog rattet i Better Place i oktober 2012, efter at selskabets oprindelige stifter og direktør, Shai Agassi, overraskende valgte at forlade selskabet. Agassi forlod tilsyneladende selskabet, fordi bestyrelsen mente, at det gik for langsomt med salget.

Fire måneder senere blev Evan Thornley selv fyret. Det sket tilsyneladende af den modsatte årsag end Shai Aggasis exit — nemlig at bestyrelsen mente, at den australske direktør ville ekspandere for hurtigt på de globale markeder.

- Evan Thornley ønskede en anden retning end bestyrelsen, og derfor valgte han og vores globale bestyrelse at skilles, forklarede Better Places danske pressechef Mikkel Linnet i januar til Berlingske.

Konglomeratet Israel Corp, der ejer 30 procent af Better Place, skrev i en rapport fra november sidste år, at elbilselskabet havde et forventet underskud på 561,5 mio. dollar, svarende til over tre milliarder kroner, og ventede, at tabet ville vokse.

Ifølge den israelske avis »The Jerusalem Post« er en genopretning af Better Place Israel et krav for at sikre yderligere finansiering til selskabet. Avisen skrev for nylig, at den fyrede direktør Evan Thornley præsenterede sin plan for bestyrelsen i december sidste år.

En plan, der involverede omfattende omkostningsreduktioner og fyringer i Israel, satsning på andre lande og en markant sænkning af Better Places priser over for leasingselskaber. Men planen faldt altså ikke i bestyrelsens smag, og den australske direktør blev fyret efter blot fire måneder.

I Danmark har Better Place også haft brug for frisk kapital. Det blev højaktuelt ved udgangen af 2011, da selskabet kun havde 58 millioner kroner i likvider. Siden fik Better Place et stort lån fra Den Europæiske Investeringsbank i august 2012, der sikrer 225 millioner kroner til Better Place Danmark.

I løbet af 2013 skal Better Place igen hente frisk kapital. Medejeren DONG Energy har allerede gjort det klart, at elbilselskabet ikke skal forvente flere penge fra den kant.

 

 

 

 

 

Dagens Gossip

Dagens TV