Presset på levebrødet: Taxavognmænd protesterer over offentlig kørselsordning

Skrevet af admin

09/03/2016

Dagens topnyheder

Flere landkommuner tilbyder såkaldte Flexture som erstatning for nedlagte busruter, men ifølge taxaselskaberne har ordningen taget overhånd.

Børsen har således talt med Dan Mørch fra Jammerbugt Kommune, der til sommer opgiver at drive sit vognmandsfirma videre, fordi Flexturene har udkonkurreret hans forretning.

Og derfor protesterer Trine Wollenberg, der er direktør for Dansk Taxi Råd, nu over Flexturenes omfang og udbredelse.

- Flexture var oprindeligt ment som et alternativ for dem, der ville tage en bus. Men nu er det blevet et alternativ for dem, der ville tage en taxi, siger hun til avisen.

Børsen har selv testet Flextur-konceptet, der udbydes i 86 af landets 98 kommuner og i praksis varetages af de fem kommunale trafikselskaber Movia, Midttrafik, Sydtrafik, FynBus og Nordjyllands Trafikselskab.

Man bestiller turen via en app, og ad den vej lykkedes det for en af avisens journalister at blive kørt fra Københavns Lufthavn til Roskilde Station for 189 kroner.

En tilsvarende taxatur ville koste omkring 800 kroner, og havde man benyttet Uber, ville turen have kostet omkring 450 kroner.

Tal fra Børsen viser, at et samlede kommunale tilskud til Flexture i 2012 udgjorde 24 millioner kroner. Sidste år var dette tal steget til 85 millioner kroner.

Mogens Gade (V), der er borgmester i Jammerbugt Kommune, forsvarer ordningen med, at mange af Flexturene slet ikke ville være foretaget, hvis de skulle være foretaget til almindelig taxatakst.

- Hvis vores Flexture skulle køres til taxiernes pris, ville Jammerbugt Kommune gå fallit, siger han.

/ritzau/