Priskrig med Power skubbede Fona ud over kanten

Skrevet af admin

01/02/2016

Dagens topnyheder

I de fleste danske større byer finder man en Fona. Men den kendte butikskæde kan snart være fortid, hvis ikke kæden finder en ny ejer "med dybe lommer".

- De er blevet overhalet indenom af udviklingen, lyder det fra Retail Institute Scandinavia, efter at det mandag blev meddelt, at Fona ikke kan betale sine kreditorer og reelt set er gået i betalingsstandsning.

Det gik ellers godt for Fona, da butikskæden blev lanceret tilbage i 1926 og siden fik placeringer på de bedste butiksstrøg i hele landet.

Men da Elgiganten blev lanceret som ny spiller på elektronikmarkedet i 1996, lød startskuddet til en lang og udmarvende priskrig.

En krig, der i 2015 blev endnu hårdere med lanceringen af pris-presser-kæden Power, der for alvor har fået Fona i knæ.

- Det er ikke kun Powers lancering, der har gjort det her. Men det er det, der har skubbet dem det sidste stykke, siger Dorte Wimmer, ekspert i detailhandel fra Retail Institute Scandinavia.

At kassen nu er tom hos Fona, skyldes ifølge hende, at Fona ikke har udviklet sig i den benhårde konkurrence, der er på markedet for tv, radio, computere og telefoni.

- Power og Elgiganten slås om at have de billigste priser, og der har Fona måske sovet lidt i timen, fordi de ikke rigtig er gået ud og har taget en position.

Eksempelvis mener Dorte Wimmer, at det ville have været oplagt for Fona at slå sig op på den gode service, fordi de i alt har 56 forretninger mod Elgigantens godt 30 forretninger og Powers fire.

Fonas kamp står altså især imod to store spillere, og med tab på omkring 30 millioner kroner om året i 2013 og 2014 samt den nuværende betalingsstandsning tror Dorte Wimmer, at det bliver svært for forretningen at komme på fode igen.

- De her to giganter, hvoraf Elgiganten har det britiske selskab Dixons Carphone i ryggen, mens Power har to rigtig stærke norske fonde i ryggen, har kæmpet om elektronikmarkedet. Der taber Fona, og det er det, som vi ser i dag, siger ekspert i detailhandel Dorte Wimmer.

/ritzau/