Professor: Kampagner løfter ikke valgdeltagelsen markant

Men kampagnerne får ikke nødvendigvis flere til at gå i stemmeboksene 19. november. Det mener professor Ulrik Kjær, der forsker i kommunalvalg,

»Jeg tror ikke, at stemmekampagnerne kommer til at flytte valgdeltagelsen massivt. Valgdeltagelsen faldt til det seneste kommunal- og regionsvalg, og det er man nødt til at tage alvorligt. Og med kampagnerne prøver man at gøre noget på kort sigt ved at sætte fokus på valget,« siger Ulrik Kjær, professor og kommunalvalgsforsker på Syddansk Universitet.

Normalt er der færre, som stemmer til kommunalvalg end folketingsvalg, men til kommunal- og regionsvalget i 2009 stemte kun 65,8 procent af danskerne, og det er den laveste valgdeltagelse i 35 år. Den lave deltagelse kan skyldes flere ting, vurderer Ulrik Kjær.

»Nogle synes, at kommunalpolitik er mindre interessant og vigtigt, end det som sker i Folketinget. Og så er der en opfattelse af, at kommunalpolitik alligevel styres af Folketinget,« siger han.

Også andre kampagner starter torsdag. Tidligere formand for Børnerådet Lisbeth Zornig meddelte allerede i foråret, at hun vil gøre en indsats for de socialt udsatte grupper, da de typisk har en meget lav valgdeltagelse. Det vil hun lave om på med kampagnen »Stemmer på Kanten«, der har til formål at få socialt udsatte til stemmeurnerne.

En anden gruppe, som heller ikke er kendt for deres høje valgdeltagelse er indvandrere. Kun 37 procent med indvandrerbaggrund stemte til valget i 2009, og derfor mener social-, børne- og integrationsminister Annette Vilhelmsen (SF), at der er behov for en særlig indsats over for nydanskerne, hvorfor hun har lanceret kampagnen »Alles Valg«.

»Det er vigtigt, at alle borgere i vores samfund er aktive medborgere og tager del i de demokratiske processer. Det er derfor bekymrende, at så mange nydanskere ikke bruger en af grundstenene i demokratiet – nemlig retten til at stemme. Det er en stor udfordring både for demokratiet og for integrationen, og det kan medføre mistillid til kommunerne eller til en manglende accept af de beslutninger, der træffes af politikerne. Derfor er der behov for en særlig indsats for at få flere til stemmeurnerne, og jeg håber, at kampagnen »Alles valg« kan få flere til at se, hvor stor en gave det er at bruge sin stemmeret,« siger Annette Vilhelmsen i en pressemeddelelse.

Professor og valgforsker Ulrik Kjær mener, at kampagnen, der retter sig mod indvandrere, virker fornuftig, ligesom også Lisbeth Zornigs kampagne, kan gøre en forskel. Andre målrettede kampagner som for eksempel lokale tiltag, der henvender sig til unge, kan også gøre gavn.

»Selvom kampagnerne ikke i sig selv kan overbevise folk om, at de skal stemme, kan det være svært at gøre så meget andet for at få folk til at stemme. Og kampagnerne kan være med til at starte en snak og en debat om valget, og måske kan det få flere hen at stemme til november,« siger Ulrik Kjær.

Dagens Gossip