Professor vil have indvandring på skoleskemaet

Skrevet af admin

21/05/2016

Dagens topnyheder

Det er alt for tilfældigt, hvad landets elever i folkeskolen og gymnasierne lærer om integration og migration.

Det mener i hvert fald professor på teologisk fakultet på Københavns Universitet Thomas Jønk Hoffmann. Derfor bør det være et obligatorisk emne på skemaet, siger han til Avisen.dk.

- Det er vigtigt, at vi giver danske børn og unge større viden og flere sammenhænge om, hvad migration betyder for vores samfund nu og på længere sigt.

Ifølge Thomas Jøhnk Hoffmann påvirker indvandringen hele vores samfund fra arbejdsmarked til kultur og økonomi.

Frem for at lade det være op til hver enkelt lærer eller skoleleder, hvad eleverne får af viden om migration, vil han gerne have det som et obligatorisk emne i for eksempel samfundsfag eller historie.

- Jeg forestiller mig ikke, at indvandring og migration skal være et selvstændigt fag på skemaet hver torsdag.

- Men der skal undervises mere seriøst og metodisk i emnet end i dag, og det kan oplagt være i samfundsfag eller i historie eller på tværs af nogle fag, siger han til Avisen.dk og fremhæver, at religion og biologi også vil være oplagt.

Men på Christiansborg skyder flere politikere forslaget ned.

Undervisningsordfører for Venstre, Anni Matthiesen, ønsker at give skolerne frihed til selv at lægge sig fast på de emner, der undervises i i folkeskolen inden for rammerne af folkeskoleloven.

- Derfor vil vi ikke centralt detailregulere og påtvinge skolerne at undervise i for eksempel migration, siger hun til Avisen.dk.

Socialdemokraternes undervisningsordfører, Henriette Lind, erklærer sig enig med professoren i, at det er yderst relevant at undervise i migration. Men hun afviser dog enhver tanke om at gøre det obligatorisk.

Også Dansk Folkeparti er modstander af forslaget.

Men det er for fejt, mener Thomas Jønk Hoffmann.

- Når politikerne siger, at de er bange for at detailregulere for meget, er det jo en kattelem for ikke at tage politisk stilling og ikke selv tage ansvar.

- Den rene politiske melding ville jo være, at det her skal der ikke undervises i, fordi det er for politisk betændt, siger professoren til Avisen.dk.

/ritzau/