Proteiner og kosttilskud er ikke længere forbeholdt træningsnørderne

En gang var proteinpulver og andre kosttilskud forbeholdt bodybuildere og fitnessudøvere. Sådan er det ikke længere! I dag har proteinerne sneget sig ind i snart sagt alle dagligvarekategorier og kosttilskud er blevet et hit hos de mere ernæringsrigtige familier i livsstilssegmentet.

Markedet for proteinpulver og andre kosttilskud er i hastig forandring. Fra at være produkter, der primært blev solgt til bodybuildere og andre, der tager deres træning seriøst, er både proteiner og flere af de såkaldte superfoods blevet almindelige i dagligvareprodukter som vand, mælk, skyr, chokoladepålæg og mange andre typer fødevarer. Samtidig har både proteinpulver, kosttilskud og energibarer fundet vej til selv discountbutikkernes hylder.

Stor efterspørgsel i livsstilssegmentet

Særligt et sted har efterspørgslen på proteinpulver, kosttilskud og superfoods boomet. Det er i det særlige livsstilssegment, hvor netop rigtig og sund ernæring er i højsædet. Her er ernæringsforbedrede fødevarer populære og skal man selv står for madlavning og bagning, benyttes lejligheden oftest til at berige retter og bagværk med både proteinpulver, chiafrø, loppeskaller og andre spændende ingredienser.

Især superfoods er populære hos denne gruppe forbrugere, fordi det er helt naturlige produkter, der har en række givtige ernærings- og energimæssige effekter. Flere af dem menes også, at kunne dæmme op for en stor del af de livsstilssygdomme, som mange af os ellers kommer til at døje med i alderdommen.

Fra fitnesslokalerne til dagligvarehylderne

Går vi bare 10-15 år tilbage, var der ingen uden for byens fitnesslokaler, der kendte til hverken proteinpulver eller kosttilskud. Fitnesscentrene og forskellige udenlandske webshops var de eneste steder, hvor man kunne købe den slags. Så for almindelige dødelige var proteinpulver nærmest det samme som at snyde.

Men i Hadsund valgte den unge Rasmus Thorup i 2001 at gå i gang med selv at producere proteinpulver. For kvaliteten af det importerede proteinpulver var oftest meget dårligt og priserne var utroligt høje. Med god hjælp fra især hans far, fik han stablet sit eget produktionsanlæg på benene og siden er det kun gået en vej for virksomheden NutriNord, der står bag det kendte brand og den kendte hjemmeside bodylab.dk. Fremad!

I starten var det primært proteinpulvere og kreatin, der var efterspørgsel på. Men der gik ikke længe før Bodylab også begyndte at producere kosttilskud og senest er en lang række af de populære superfoods kommet til.

I dag er Bodylab markedsledere i Danmark inden for nutrition- og kosttilskudsindustrien og især siden 2010 har firmaet ekspanderet helt vildt og rundede i fjor en omsætning på 100 millioner kroner.

En hyppig gæst på både morgen- og middagsbord

Så i dag er Bodylabs produkter en hyppig gæst på såvel morgen- som middagsbordet i mange danske hjem. Især produkter som firmaets Proteinella – proteinberiget chokoladesmørepålæg – og et særligt proteinberiget pandekagemiks er store salgssucceser.

Firmaets linje af superfoods er også yderst populære og sælges udover hos Bodylab selv også hos mange helsekostbutikker og andre webshops. Proteinpulver er dog stadig den største salgsartikel og det samlede udvalg rummer mange varianter, der dækker forskellige formål inden for kost, ernæring og fitness.

Dagens Gossip

Dagens TV