Provinslufthavne hårdt ramt af passagernedgang

»Der er fire lufthavne i Jylland, og det er ingen hemmelighed, at det er mange. Det er begrænset, hvor mange lufthavne der er plads til i en traditionel lufthavnsforstand,« siger Peter J. Høgsberg, direktør for Aarhus Lufthavn.

Sønderborg Lufthavn og de fire større jyske lufthavne har samlet oplevet et fald i indenrigsflytrafikken på mere end ti procent i de første seks måneder af året. Fortsætter den udvikling resten af året, vil næsten hver tredje rejsende have droppet at flyve på indenrigsruterne siden 2010. Samtidig kører flere med bil over Storebælt, sejler med Mols-Linien eller kører med DSB mellem landsdelene.

»Indenrigsluftfarten er strukturelt udfordret, og det bliver ikke mindre i de kommende år. Jeg tror, markedet vil falde yderligere,« siger Michael Svane, direktør for DI Transport.

Han peger på, at der i de nærmeste år skal investeres mere end ti milliarder kroner i at udbygge en række danske motorveje. Samtidig er der planer om på længere sigt at bruge 27,5 milliarder kroner på tognettet for at sikre, at der skal være en times togrejse mellem Danmarks fire største byer.

Det skaber bekymringer i flere af de jyske lufthavne. I Karup Lufthavn vurderer direktør Erik Jakobsen, at de mange nye og større motorveje er en trussel.

»Udbygningen af motorvejene er en større trussel for os end udbygningen af tognettet. Men for erhvervslivet i vores områder har det stor betydning, at de kan komme herfra med fly. Går man ned på en eller to lufthavne i Jylland, tror jeg ikke, man vil se meget udvikling i vores område,« siger Erik Jakobsen.

Han har måttet se antallet af passagerer mere end halveret siden 2010.

»Det er svært at spore, at krisen er overstået. I tidligere konjunkturudsving har vi set, at lufthavnenes passagertal begynder at stige, når der kommer gang i hjulene igen. Det har vi ikke set endnu. Vi er spændte på at se, hvad der sker efter sommeren. Vi håber, at markedet stabiliserer sig,« siger Erik Jakobsen.

Især for lufthavnene i Karup og Aarhus er udsigterne dystre. Begge steder har kommunerne bag været tvunget til at tilføre penge. Sammen med den lidt mindre lufthavn i Sønderborg er det dem, som har oplevet de største fald i passagertallet i de senere år.

Peter J. Høgsberg mener, at Aarhus Lufthavn især har mistet passagerer til Mols-Linien, der sejler til og fra det centrale Aarhus.

»Mange af de passagerer, som vi har mistet, er i høj grad gået til Mols-Linien. Kigger jeg på mig selv, tager jeg min egen bil og færgen, hvis jeg har mange møder i København. Det gør jeg, fordi det er nemt og bekvemt, men det er ikke den type kunder, jeg skal have fat på,« siger Peter J. Høgsberg.

Han håber derimod på, at lufthavnen kan erobre nogle af de rejsende, som i dag tager via København, når de skal ud i verden.

»Vi arbejder på at få folk til at flyve direkte ud og ikke via København. Vi kan se, at mange flyver via København, men jeg håber på, at flyselskaberne vil tilbyde flere direkte ruter ud af Danmark,« siger Peter J. Høgsberg.

Indenrigstrafikken oplevede en opblomstring, da lavprisselskaber i 1990erne skabte større konkurrence. Men flyselskaberne kæmpede så hårdt om markedet, at flere af dem havde svært ved at skabe en rentabel forretning. For godt et år siden tog det livet af Cimber Sterling. Siden er konkurrencen mindsket, og priserne er steget, fordi der ikke er kommet nye flyselskaber til Danmark i samme takt som forventet.

»Det store spørgsmål er, om der kommer konkurrence på indenrigsflyvningen, for så vil priserne falde. Det er der ikke udsigt til nu, men indenrigsflyvningen er afhængig af mere konkurrence,« siger Uffe Palludan, fremtidsforsker fra Palludan Fremtidsforskning.

Han mener, at især konkurrence fra bilerne er hård for flybranchen. Det danske bilsalg lå i første halvår ni procent højere end i rekordåret 2012. Dermed tyder alt på, at salget af nye biler i år kommer til at sætte rekord for tredje år i træk.

»Jeg tror, bilerne vinder frem, fordi der er flere, som får råd til at købe en bil. Vi har fået mikrobiler, som gør bilen til et meget billigere transportmiddel,« siger Uffe Palludan og henviser til salget af de såkaldte mikrobiler, der kan købes for under 100.000 kroner. Aalborg og Billund er i en klart bedre situation end de øvrige provinslufthavne.

Afstanden mellem Aalborg og København er så stor, at der er en tidsmæssig gevinst ved at tage flyet. Derfor har lufthavnen ikke mærket fald på samme måde som flere af de andre lufthavne. Aalborg har sammen med Billund også være bedre til at få ny trafik ud af Danmark.

»Ser man på Aalborg og Billund har de formået at tiltrække flyselskaber, der ikke kun flyver til København, men også til Amsterdam eller andre lufthavne i Europa,« siger Michael Svane.

Al indenrigstrafik i Danmark går til København. Ud over de fem jyske lufthavne har Bornholms Lufthavn også indenrigstrafik til København. Esbjerg og Odense er de sidste to større danske lufthavne, men her er der ingen ruteflyvning til andre danske byer.

Dagens Gossip