Psykolog: Stop med at opdrage drenge og piger ens

I Sverige raser kønsdebatten på et niveau, vi endnu ikke har set i Danmark.

I mange år har forkæmpere for en kønsneutral børneopdragelse talt om, at drenge og piger skal opdrages på lige vilkår, lege med det samme legetøj og have kønsneutrale navne.

Dette har fået psykolog og forfatter Alf B. Svensson til at skrive et debatindlæg til aftonbladet.se.

Indlægget er blevet liket og delt af næsten 200.000 facebook-brugere, fordi det taler for at holde fast i den traditionelle børneopdragelse.

I indlægget skriver Alf. B. Svensson:

"At vi forældre ønsker, at vores børn udvikler sig ud fra deres egne vilkår og ikke hæmmes af stereotype kønsrollemønstre er ikke noget nyt. Personalet i børnehaver og på skoler (i Sverige, red.) har i mange år forsøgt at modvirke de traditionelle kønsroller. På trods af det er 98 procent af alle børnehaveklasselærere kvinder. Og det er stadig mænd, der begår mere end 90 procent af alle voldelige forbrydelser. Ergo har vi ikke haft særlig stor succes med opdragelsen.

Mange af dem, der kæmper for kønsneutraliseringen, siger, at hvis vi bare forsøger at skabe unisex-børn ved at behandle drenge og piger ens, vil vi løse problemet. Vi giver dem unisex-navne og legetøj, begynder at bruge det kønsneutrale ord "hen" i stedet for "han" og "hun", forbyder piger at gå i pink tøj og vælger kønsbestemte certificerede børnehaver. De mener, at pædagogerne opføre sig som et kønspoliti og afværge alle de typiske drenge- og pige lege.

Men denne strategi vil ikke lykkes, fordi køn ikke er en social konstruktion. Forskellene mellem drenge og piges adfærd skyldes ikke, at vi behandler dem forskelligt. Og den, der offentligt vover at stille spørgsmålstegn ved kønsfeministernes doktrin, bliver udsat for personlige angreb, bliver hånet og latterliggjort."

Læs også: Fem ting INGEN stedforældre vil høre

"En, der havde mod til at gøre netop det, er Martin Ingvar, professor i klinisk neurovidenskab ved Karolinska Institutet. I en rapport, påviser han, at der er nogle genetiske årsager til drenge og pigers forskellige adfærd.

Hjernen udvikler sig forskelligt hos drenge og piger. Pigers hjerner er størst, når de er 10-11 år, mens drenges hjerner først bliver større senere, og kvinder har flere forbindelser mellem venstre og højre hjernehalvdel. Drenge og mænd har mere af hormonet testosteron, hvilket er grunden til deres mere aggressive adfærd og større tilbøjelighed til uforpligtende sex. Piger, der på fosterstadiet har modtaget en større mængde af testosteron på grund af en stofskiftesygdom hos moderen, er langt mere drengede i deres leg og i deres adfærd.

Piger mere sprogligt mere begavede end drenge. De er mere ambitiøse og motiverede, og de får bedre karakterer i alle fag undtagen idræt. Dobbelt så mange piger læser videre på universitetet og gymnasiet. Men de har et dårligt mentalt helbred, især i ungdomsårene. Sandsynligvis fordi de er født med en større sårbarhed end drenge."

Læs også: Det er min yndlingssang: Spæd piges humør bliver reddet af Katy Perry

"Vi må ikke gå imod naturen og forsøge at skabe unisex børn. Hvis de skal udvikle sig optimalt og ikke hæmmes af de biologiske forskelle og kønsstereotyper, bør vi i stedet behandle dem forskelligt. Men ikke på den traditionelle måde, hvor drengene skal være hårde og seje, og hvor pigerne skal være søde, rolige og venlige.

Vi må bevidst forsøge at lære drengene at blive bedre til at styre deres vrede og ikke hævde sig ved at skubbe andre ned. Vi er nødt til at motivere dem til at tage skolen mere alvorligt, udvikle deres følelsesmæssige intelligens og sociale færdigheder. Ellers vil mange af dem ende med at være ulykkelige, dårligere uddannede, arbejdsløse, fraskilte mænd om 20 år.

Vi er nødt til bevidst at lære pigerne at tro på sig selv, turde tale og nogle gange tænke lidt mere på sig selv. Opmuntre dem til at turde tage en chance, og ikke til at fastsætte alt for høje standarder for sig selv. De behøver ikke at være stilfulde, slanke, smarte og sexede.

Hvis vi skal give drenge og piger lige store muligheder for at lykkes i livet, kan vi ikke gøre det ved at undervise dem på samme måde i skolen. Drenge er ikke så gode som piger til at tage ansvar for egen læring og arbejde selvstændigt. De har brug for mere lærerstyret undervisning med hele klassen. Hvis man bruger den samme pædagogik på begge køn, gør man kløften størrre mellem drenge og pigers kvaliteter og chancer for succes i livet, og drengene vil blive de store tabere."

Dagens Gossip

Dagens TV