Putin ansætter homo-kritiker som chef for nyhedsbureau

Ruslands præsident, Vladimir Putin, har vakt opsigt i den russiske medieverden ved at ansætte Dmitrij Kiseljov, der er kendt for sin foragt for oppositionen og sine anti-homoseksuelle holdninger, til at lede en moderniseret udgave af det statslige nyhedsbureau.

Putin har underskrevet et dekret, der opløser Ruslands største nyhedsbureau, RIA Novosti. Præsidenten har i stedet bestilt en helt ny mediekoncern, der skal bære navnet "Rossia Segodnja" (Dagens Rusland. red.).

Omlægningen ligner et strategisk træk fra politikerne i Kreml, der vil konsolidere statens medieressourcer i en tid med voksende online-kritik af Putins 13 år ved magten.

Og det tolkes samtidig som et forsøg fra Putin på at være med til at forme Ruslands image i udlandet.

Præsidenten har på kontroversiel vis ansat Dmitrij Kiseljov, der ofte er blevet beskyldt for regeringspropaganda, som chef for den nye mediekoncern. Kiseljov er desuden kendt for sin modstand mod homoseksuelle, oppositionen og USA.

- Da dette først blev kendt, troede alle, at det var en joke. Men ak nej, skriver den russiske protestleder Aleksej Navalnyj på sin hjemmeside.

Ria Novosti har i de seneste år udvidet forretningen med stor hast. Bureauet har blandt andet tilføjet en finans- og en sportstjeneste.

Nyheden om Putins opløsning af nyhedsbureauet kommer som et chok for de ansatte, der måtte læse om det på Kremls hjemmeside.

Ria Novosti er blandt de største nyhedsbureauer i verden og er også officiel sponsor for Olympiske Vinterlege i Sotji til februar.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV