R og K bakker op om samlet trafikselskab

På Christiansborg vækker forslaget glæde:

»Det her forslag kan være med til at samle ansvaret et sted og sikre sammenhængen i, hvordan brugerne oplever den offentlige transport. Jeg synes, det er godt, at selskaberne selv kommer med oplægget, og jeg tror, det er et skridt i den rigtige retning for brugerne, at man oplever, at folk har den samme uniform på, og at de præsenterer det samme selskab,« siger de Konservatives trafikordfører, Mike Legarth (K).

I forslaget hedder det blandt andet, at »det skal være nemmere at være kunde i den kollektive transport«, og at kunderne skal opleve, at transporten er en sammenhængende enhed med fælles navn og logo, koordinerede køreplaner og samme billetter. Ligesom hos de Konservative, er der også roser til forslaget fra de Radikale:

»Jeg synes, det er en fremragende ide med en paraplyoprganisation. De tre selskaber har ikke haft sammenhæng i det de laver, og de konkurrerer om de samme passagerer, hvilket betyder, at man spilder en masse penge. Mange bruger både bus, s-tog og metro, når de skal på arbejde, og hvis køreplanerne kan koordineres, så det bliver nemt at bruge den kollektive trafik, vil der også være flere, som gør det. Hvis man så også kan lade være med at have en bus, som kører på den samme strækning som s-toget, kan pengene også bruges mere fornuftigt, så vi kan få mere kollektiv trafik for de penge, vi allerede bruger,« siger Andreas Steenberg.

Andreas Steenberg mener, at det er den rigtige model at samle kundeaktivitet i en paraplyorganisation, mens de tre selskaber stadig selv skal stå for driften, da eksempelvis Metroselskabet har opbygget en masse kompetencer i forhold til metroen. Det er de Konservatives trafikordfører, Mike Legarth, helt enig i:

»Det er vigtigt, at alt ikke bliver slået sammen. Man skal stadig kunne se, hvordan det går med de forskellige transportformer, så man ikke bare har ét samlet regnskab for den offentlige trafik. Derfor er det fint, at vi stadig kan se, hvordan det går med busselskabet, med metroen og med DSB,« siger han.

Venstre er også positive over for en paraplyorganisation, da der ifølge trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) skal »skabes bedre sammenhæng i den kollektive trafik, så vi kan få tiltrukket flere passagerer«. Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) vurderer ifølge Politiken, at det nye trafikselskab allerede kan være en realitet næste sommer.

Dagens Gossip