Radikale glæder sig over fredning af DSB

Det statslige selskab kan ifølge Berlingskes oplysninger se frem til at få annulleret en ellers planlagt besparelse på 300 millioner kroner. Det er penge, som statsbanerne i stedet skal bruge til at afdrage på den store gæld, forklarer den radikale trafikordfører, Andreas Steenberg (R).

»Den annullerede besparelse skyldes, at DSB simpelthen har svært ved at levere de 300 millioner kroner om året. Det er en virksomhed, som i forvejen har store problemer med meget høj gæld, der blev opbygget under VK-regeringen, og med nogle IC4-tog, der ikke rigtigt fungerer,« siger han.

»Med de besparelser, DSB er i gang med, med tilbagebetaling af gæld og afskrivning af IC4-tog, har vi ikke vurderet, at man kunne trække 300 millioner kroner ud af selskabet,« forklarer trafikordføreren.

DSB har netop fremlagt et halvårsregnskab med et overskud på 240 millioner kroner. Det er en pæn fremgang på 315 millioner kroner sammenlignet med samme periode sidste år. Men selv om det nu ser ud til at lysne for DSB, så er virksomheden langt fra i hus med den spareplan, der skal bringe den på ret kurs, mener Andreas Steenberg, der peger på, at DSB har brug for ro til at finde økonomisk fodfæste.

»Det skal de bruge til at afdrage deres gæld, den er så vidt jeg husker på 18 milliarder kroner, og den blev fordoblet under VK-regeringen. De trak masser af milliarder ud af DSB, som blev dybt gældsat, og det er jo ikke holdbart for en virksomhed. Jeg er rigtig glad for, at DSB er begyndt at give overskud, det er helt afgørende, og pengene kan de bruge til at afdrage på deres gæld. Ellers overlever DSB ikke,« fastslår han.

Venstre vil endnu ikke kommentere forslaget om at friholde DSB for millionbesparelsen i 2014. Partiets trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), vil først undersøge, om det er i strid med EUs konkurrenceregler.

Det bekymrer dog ikke de Radikale.

»Vi mener ikke, at det argument holder vand. Det har vi selvfølgelig kigget på, men vi tolker det ikke sådan i forhold til EU-reglerne. Der er ikke noget togdrift i Europa, der kører uden statstilskud, det er stort set offentligt støttet i alle lande,« siger Andreas Steenberg.

Dagens Gossip