Radikale siger nej til vejafgifter

»Roadpricing er ikke en del af regeringens politik på nuværende tidspunkt,« fastslår transportordfører Andreas Steenberg (R).

Trængselskommissionen blev nedsat for halvandet år siden, da regeringen skrottede sin betalingsring. Resultaterne af kommissionens arbejde præsenteres på torsdag, og ifølge Politiken er roadpricing blandt forslagene.

Andre forslag er udvidelser af veje, supercykelstier, letbaner, metro S-tog til Roskilde og højklassebusser på centrale strækninger. Det er investeringer, der ifølge Politiken beløber sig til 35 og 44 milliarder kroner over en periode på ti år.

De penge har Andreas Steenberg ikke lige på lommen.

»Umiddelbart har vi ikke lige 44 milliarder kroner stående, så vi kan trykke på knappen og sætte i gang. Men forhåbentlig kan vi bruge Trængselskommissionens anbefalinger til at prioritere mellem projekterne de kommende år,« siger Andreas Steenberg.

Han mener, der kan findes billigere løsninger, der kan afhjælpe trafikproblemerne på kort sigt.

»Vi skal blive bedre til at få endnu mere ud af det, vi har, såsom at lave grønne bølger på veje mellem kommuner. Det kan give 10-15 procent mere kapacitet på vejene. Og så skal vi have den kollektive trafik til at spille bedre sammen, så eksempelvis busafgange passer bedre med togankomster,« siger Andreas Steenberg.

Han glæder sig til dykke ned i kommissionens anbefalinger, også selv om man ikke umiddelbart har penge til at realisere alle forslagene.

»Der er store anlæg i gang, eksempelvis metrocityring - og der kommer for 15 milliarder kroner ny bane fra København til Ringsted, men det er fint at sætte nogle pejlemærker for, hvad der giver mest effekt i fremtiden,« siger han.

Dagens Gossip