Radikale vil erstatte IC4 med el-tog

Forslaget kommer forud for forhandlingerne om en ny kontrakt mellem staten og DSB, og ifølge transportordfører Andreas Steenberg (R) vil det være helt naturligt at indføre elektrisk togdrift på de store jernbanestrækninger.

»Med regeringens togfond skal hele hovedbanenettet elektrificeres, så det er kun logisk, at DSB køber tog, der kan køre på strækningerne,« siger han.

DSB har som bekendt været plaget af store økonomiske problemer, men Andreas Steenberg påpeger, at selskabet med sit seneste regnskab viser gode takter, så derfor er der ikke noget i vejen for at kræve nye milliardinvesteringer.

»Det kræver naturligvis, at de får effektiviseret og afdraget på selskabets gæld. Men det tyder på, at de har fået rettet op, og når gælden er betalt, vil de kunne optage et nyt lån, der kan finansiere el-togene«, siger den radikale transportordfører, der mener, at Danmark halter håbløst bagefter vores nabolande på området.

»Stort set alle andre lande kører med el-tog. Danmark er en af de eneste, der har satset på diesel. Derfor har vi fået en prototype i form af IC4-toget, og vi kan jo tydelig se, hvilke konsekvenser det har haft,« siger Andreas Steenberg.

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) er positiv over for det radikale forslag, men i en kommentar til dr.dk understreger hun, at skrotningen af de problemfyldte IC4-tog skal ske gradvist.

»Vi kan ikke bare hive dem alle sammen ud af drift, fordi så vil det betyde, at vi ikke har tog på banerne,« siger transportministeren.

Forhandlingerne om en ny kontrakt mellem staten og DSB begynder i løbet af efteråret. Den nuværende kontrakt udløber ved udgangen af 2014.

Dagens Gossip

Dagens TV