Randers kommune: Bamser skaber læseglæde hos elever i 0. klasse

Skrevet af Sara Christiansen

23/10/2012

Dagens topnyheder

Hos 0.b på Nyvangsskolen i Randers er klasseværelset fyldt med bamser. Bogstavbamser, bogbamser og skibsbamser er alle med til, at vække fantasien og skrivelysten hos børnene.

Dette er for at skabe en interesse hos børnene, for læren af det danske sprog, og brugen af bamserne skaber en tryghed og nysgerrighed hos børnene.

- Jeg begyndte at bruge bamser i klasselokalet for tre år siden, da kravene til undervisningen i 0. klasse blev skærpet. Omkring samme tid blev 0. klasse også obligatorisk for alle børn. Og det lagde op til, at der skulle mere undervisning ind på netop dette klassetrin. Jeg lægger vægt på, at undervisningen skal være sjov og motiverende. Eleverne har stor fornøjelse af, at have noget meget konkret at arbejde med. Jeg har fundet inspiration i materialet om Læsefidusen, den bruger vi som grundbog i vores børnehaveklasser. De første elever jeg havde, elskede denne bamse med den lange hale. Jeg begyndte herefter at arbejde ud fra en ide om at bruge bamser som grundlag for bogstavindlæring, fortæller Vibeke Krustrup Andersen, der er børnehaveklasseleder på 7. år på Nyvangsskolen.

Ikke alle børn i denne aldersgruppe har interesse eller ro til at lære, og derfor tænkte Vibeke Krustrup Andersen at der måtte findes på noget nyt, for at gøre indlæringen sjovere. Hendes undervisning er fyldt med gode input, og spækket med værksteder til alle sanser.

Hver gang et nyt bogstav skal læres, kommer der en pakke fra Kaptajn Karlsen. Eleverne ved aldrig, hvad der gemmer sig i denne pakke. Kun én ting er sikkert, der er en dyrebamse med, og de glæder sig hver gang.

Vibeke kommer med små ledetråde til børnene om, hvilket dyr der er i pakken, ved at fortælle om lyde, levested og føde. Så kan børnene prøve at gætte sig til det.

- Mine elever er vilde med det. De kan næsten ikke vente med svar. Samtidig er bamserne med til, at eleverne bedre og nemmere kan lære bogstaverne. De kan knytte et dyr til bogstavet og bliver motiveret til at lære om nye bogstaver og opdager nye fortællinger, forklarer Vibeke Krustrup Andersen.

Hun mener, at ved at gøre indlæringen til en leg, så giver det en fællseskab, hvor alle børnene kan være med, uden at nogen står på sidelinien. Dette er med til at udvikle børnenes ordforråd og motivation for indlæring, og gør dem klar til skolelivet.