Rapport fra 2011 anbefalede helt at droppe dobbeltsporet

Vidste du, at Banedanmark så sent som i december 2011 i en rapport anbefalede over for politikerne helt at droppe anlæggelsen af det omdiskuterede dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens?

Anbefalingen skete, fordi undersøgelser havde vist, at anlægget ikke ville svare sig rent samfundsøkonomisk, og at selve anlæggelsen ville medføre helt uoverskuelige problemer, især for godstrafikken i form af kostbare omlægninger og dermed generende forsinkelse af forsendelserne.

Det skyldes i følge Vamdrup Netavis, at i forbindelse med anlægget, er der over flere perioder lagt op til totale lukninger af den stærkt trafikerede banestrækning. Første gang allerede her omkring påsken i 2014.

Endvidere blev der i rapporten gjort opmærksom på, at anlæggelsen af dobbeltsporet i sig selv ville blive en meget dyr affære. Anlægsomkostningerne er alene budgetteret omkring 900 millioner kroner.

80 procent af godstrafikken forsvinder

Eksperternes råd til politikerne i 2011 om helt at droppe dobbeltsporet, byggede også på, at der ikke er brug for det det nye spor. Hverken nu eller senere. Når Femern-forbindelsen kommer forventes, at omkring 80 procent af den nuværende godstrafik forsvinder fra strækningen ned gennem Sønderjylland.

Det betyder, at vindingerne ved at etablere dobbeltsporet vil være forsvindende små, og slet ikke stå mål udgifter og ulemper.

Men ikke alle politikere lyttede til rådet fra Banedanmark. Dobbeltsporet Vamdrup – Vojens var jo vedtaget i Folketinget, åbenbart som et krav fra syd-og sønderjyske folketingsmedlemmer for at stemme for Femern-forbindelsen.

Men pludselig fik landet en ny socialdemokratisk transportminister, Henrik Dam Kristensen, og han havde åbenbart læst lektien. Som noget af det første han foretog sig efter sin tiltrædelse, var at droppe dobbeltsporet, og i stedet bruge hovedparten af pengene til elektrificering af strækningen Lunderskov - Esbjerg.

Lokale politikere fastholdte

Men sådan gik det ikke. Især tre syd- og sønderjyske folketingsmedlemmer med Mike Legarth (K), Jørn Dohrmann (DF og Eva Kjær Hansen (V) fastholdt, at dobbeltsporet var deres pris for at gå med til Femern-forbindelsen. Det betød, at ministeren blev tvunget til at flytte pengene tilbage til dobbeltsporet.

En anden sag er så, at han i stedet for tog pengene til elektrificeringen Lunderskov - Esbjerg fra motorvejspuljen. Det gik ud over en planlagt udvidelse af motorvejen mellem Kolding og Lillebæltsbroen, og det passede bestemt ikke borgmestre i Trekantområdet.

Spørgsmålet der nu står tilbage er: Står vi over for at bygge et dobbeltspor Vamdrup – Vojens til en lille milliard kroner, som der slet ikke er brug for, og som påfører lokalområdet meget store gener i form af ekspropriationer af arealer, nedrivninger af huse og ejendomme, samt i anlægsperioden medfører generende støj, støv og kørsel med tunge køretøjer ad små smalle villaveje.

Helt forståeligt, at det bekymrer mange borgere i lokalområdet.

Dagens Gossip