Rapport frikender rederi efter kidnapning af søfolk

Ifølge rapport fra Den Maritime Havarikommission gjorde rederiet Shipcraft, hvad det kunne for at undgå kapring af skibet Leopard.

Skibet blev angrebet af somaliske pirater den 12. januar 2011, og de seks søfolk - heraf de to danskere Søren Lyngbjørn og Eddy Lopéz - blev kidnappet fra skibet og var gidsler hos somaliske pirater i to år, tre måneder og 18 dage.

Skibets ubevæbnede vagter blev sat af i havnebyen Salah i Oman et døgn før kapringen. Havarikommissionen konkluderer, at det er usikkert, om vagternes tilstedeværelse på skibet havde forhindret angrebet.

- En sammenligning med tidligere episoder vil ikke give et retvisende billede af situationen på Leopard, fordi de afviger på afgørende punkter, skriver Havarikommissionen.

Efter kaptajnen og den øvrige besætnings skøn bidrog vagterne ikke væsentligt til skibets sikkerhed.

- Den opfattelse kan være forstærket af, at deres tilstedeværelse om bord skabte sociale spændinger blandt nogle besætningsmedlemmer.

- Desuden skabte vagternes offensive tilgang til deres opgave en vis utryghed blandt nogle besætningsmedlemmer, skriver Havarikommissionen.

Samtidig var de internationale retningslinjer for skibe i piratområder, kaldet BMP3, ikke klare omkring anbefalingerne af brugen af ubevæbnede vagter, men lod det være op til rederiets skøn, men BMP3 frarådede brugen af bevæbnede vagter.

På kapringstidspunktet var der i henhold til dansk praksis meget begrænset adgang til at få tilladelse til at bruge bevæbnede vagter på danske handelsskibe.

Når piraterne ikke fik skibet med, men kidnappede besætningen, skyldes det piraterne selv. Piraterne havde utilsigtet skadet skibets fremdrivningsanlæg.

Havarikommissionen skriver, at risikoen for pirateri havde altid været en del af skibet Leopards virkelighed.

- Ved flere lejligheder havde skibets skiftende besætninger observeret pirater eller direkte afværget angreb fra pirater og på den baggrund opnået erfaring med hvilke initiativer, der kunne være effektive i forskellige situationer, hedder det.

- Piraterne havde både udstyr og vilje til at kapre skibet på trods af omfattende foranstaltninger, som var iværksat på baggrund af besætningens, operatørens og rederiets erfaringer, skriver Havarikommissionen.

/ritzau/

Dagens Gossip