Rapport: Revner i IC4-tog skyldes flere årsager

Der er flere årsager til, at der er opstået skader på aksellejekasserne på DSB's IC4- og IC2-togsæt.

Det fremgår af en rapport, som tyske DB Systemtechnik står bag. Rapporten bygger på en undersøgelse, hvor der er kigget på de revner, der i februar kunne konstateres på IC4-tog.

- Den endelig rapport understøtter de konklusioner, der var medvirkende til, at DSB 23. juni iværksatte et nyt uvildigt undersøgelsesarbejde, siger Steen Schougaard Christensen, direktør i DSB Vedligehold, i en pressemeddelelse.

- Arbejdet skal afklare, om det er realistisk og økonomisk forsvarligt at få IC4- og IC2-togene ud at køre med en tilstrækkelig høj driftsstabilitet.

Rapporten fra DB Systemtechnik fastslår, at skaderne på aksellejekasserne og primærdæmperne ikke skyldes en enkelt omstændighed.

Det drejer sig i stedet om et samspil mellem forskellige påvirkninger, der fører til funktionsfejl og kræver nærmere undersøgelse, oplyser DSB.

På baggrund af undersøgelsen har DB Systemtechnik udarbejdet en række anbefalinger til arbejdet med at eliminere risikoen for revnedannelser.

Ifølge DSB vil man nu gennemføre test på baggrund af anbefalingerne fra DB Systemtechnik.

- Anbefalingerne fra DB Systemtechnik og alle vores driftserfaringer i øvrigt kommer naturligt til at indgå i den samlede vurdering af, om det kan betale sig at fortsætte udviklingen af IC4- og IC2-togene, eller om der skal iværksættes en Plan B, siger Steen Schougaard Christensen.

Inden årets udgang skal en ekstern undersøgelse afgøre, om det for DSB er realistisk og "økonomisk forsvarligt" at få IC4- og IC2- togene til at køre med "en tilstrækkelig høj driftsstabilitet".

/ritzau/

Dagens Gossip