Rederier har kun skudt mod pirater en gang på to år

Skrevet af admin

02/07/2014

Dagens topnyheder

For to år siden gav politikerne danske rederier adgang til generel våbentilladelse. Bevæbnede vagter skulle beskytte danskflagede skibe og deres besætninger mod den somaliske piratplage.

Efter lovændringen trådte i kraft 1. juli 2012 har der kun været skudt mod somaliske pirater en eneste gang fra danske skibe. Det oplyser Justitsministeriet til Ritzau på baggrund af rederiernes lovpligtige indberetninger til Justitsministeriet om brug af våben på danske handelsskibe.

Episoden fandt ifølge Justitsministeriet sted på Torm Kansas fra rederiet Torm, da det blev angrebet af pirater i november 2013.

Ifølge vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, befinder der sig mellem 20 og 30 skibe under dansk flag hvert eneste døgn i piratfyldte farvande. Han giver denne forklaring på, at vagter på danske skibe ifølge Justitsministeriet kun har skudt mod pirater en gang på to år.

- Det kan være et udtryk for, at piraterne ved, at danske skibe beskytter sig godt og ser velbevogtede ud. Det kan afskrække piraterne at se vagterne gå med deres våben om bord, så de på forhånd opgiver at angribe.

- Jeg kan ikke forestille mig, at rederierne ikke indberetter, som de skal. Gør de ikke det, risikerer de at miste deres våbentilladelse, siger Jan Fritz Hansen. Han oplyser, at godt en håndfuld danske rederier har den generelle våbentilladelse.

Samtidig er det gået meget ned ad bakke for piraternes kriminelle aktiviteter. Ifølge det internationale efterretningsfirma Risk Intelligence har der i hele 2012 kun været 60 episoder, hvor somaliske pirater har forsøgt at kapre skibe. I 2013 faldt antallet af episoder til 18, og indtil midten af juni i år havde der kun været seks episoder.

Danske rederier bruger hovedsagelig udlændinge som bevæbnede vagter, ligesom skibenes besætninger inklusiv kaptajnen i vid udstrækning også kan være udlændinge.

- Det er primært engelske vagtselskaber, der bevæbner danske skibe. De kan mobilisere vagter, våben og våbenlagre, men uanset nationalitet sejler de under dansk lov, siger Jan Fritz Hansen.

Danske rederier transporterer ifølge rederiforeningen 10 procent af verdenshandlen, men kun knap tre procent transporteres på danskflagede skibe.

/ritzau/