Rederier: Myndigheder bør selv stå for grænsekontrol

Skrevet af admin

03/01/2016

Mest læste i dag

Det bør være politifolk og ikke rederiansatte, der står for den skærpede kontrol af rejsendes id, når man rejser til Sverige. Og sker det ikke, så må staten betale for rederiernes kontrol. Ellers får Øresundsbroen en urimelig konkurrencefordel.

Sådan lyder det fra Danmarks Rederiforening forud for, at Sverige mandag skærper den midlertidige grænsekontrol mellem Sverige og Danmark ved at pålægge transportørerne at tjekke de rejsendes id.

Administrerende direktør i Danmarks Rederiforening, Anne H. Steffensen, peger på, at transportørerne står med en "kæmpe opgave", og de risikerer store bøder, hvis den ikke bliver løst:

- Her vil det klæde den svenske regering at træde i karakter og tage det fulde ansvar for beslutningen. Ganske som ved broen til Sverige, bør id-kontrollen løses af politifolk eller toldere, uanset om det er tog, bus eller færge, siger Anne H. Steffensen.

På Øresundsbroen foretager det svenske politi allerede id-kontrol hos bilisterne. Men fra på mandag har de svenske myndigheder pålagt færgeselskaberne og DSB selv at foretage kontrollen.

Gør de ikke det, pålægges rederierne bøder på op til 50.000 svenske kroner per passager uden id.

Sveriges grænsekontrol kan blive fulgt op af en lignende dansk kontrol ved den dansk-tyske grænse. Her vil der opstå nøjagtigt de samme problemer, hvis ikke myndighederne er opgaven voksen, mener Rederiforeningen:

- Allerede da Folketinget behandlede lovgrundlaget inden jul, pegede vi på udfordringerne, og derfor er den oplagte løsning, at myndighederne løser den oplagte myndighedsopgave selv, siger Anne H. Steffensen.

Alternativt mener hun, at den danske stat må kompensere transportørerne for at løse opgaven.

- Det er vigtigt at holde fast i, at færgerne skal udføre id-kontrol i en kortvarig periode, når Danmark i særlig grad er udfordret. Den type kontrol har kedelige sideeffekter, så den bør kun bruges selektivt og i yderste fald.

- Men uanset om kontrollen er midlertidig som nu, eller udvikler sig til mere permanente løsninger, så må den ikke skævvride konkurrencen mellem broen, færgerne og de øvrige transportører, siger Anne H. Steffensen.

/ritzau/